Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif H. Sørensen
Rod-rørhat???? (Læst 979 gange) Postet d. 15-09-08 kl. 21:28
Fandt flg. svamp i Odensen i dag. Under bøg - der var muligvis også eg i nærheden.

Umiddelbart vil jeg mene at det må være rod-rørhat. Er dog knapt så bitter som jeg husker den, men har stadig en let bitter smag.

Nogen der vil afkræfte/bekræfte.

mvh

Leif H. Sørensen

Rod-rørhat???? (Fandt flg. svamp i Odensen i dag. Under bøg - der var muligvis også eg i nærheden. 
Umiddelbart vil)
Foto: Leif H. Sørensen
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Svar postet d. 15-09-08 kl. 21:38. Emne: Rod-rørhat????
Det er meget muligt at det er den, men lidt flere detaljer vil hjælpe en smule.

Hvordan var kødet?

Var der et fint net øverst på stokken?

hvordan lugtede den?

Besvar | Kommentér

Leif H. Sørensen
#2 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 21:44. Emne: Rod-rørhat????
Jeps - selvfølgelig.

Tydelig net på stokken - i top hvidligt, længere nede går det over i brunt.

Lugten synes jeg lugter svagt af karry, men det er måske fordi jeg har læst et eller andet sted at den gør det. De "udvidende" i familien har svært ved at lugte det. Vil nu stadig påstå at den har en svag karrylugt.

mvh

Leif H. Sørensen

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Svar postet d. 15-09-08 kl. 21:53. Emne: Rod-rørhat????
net på hele molevitten siger du og endda tydeligt. Det har du vel ikke et foto af?

ville gerne have haft kødets fasthed, men man kan jo ikke få alt altid.

Jeg vil sige det er den, og er ret sikker på at Margaretha vil give mig ret når hun ser den her engang. Hun har nemlig flere end det burde være tilladt at have dernede nord for Vejle!

Så hun er temmelig skrap til den art.

Som sagt vil jeg stadig gerne vide kødets konsistens og ikke mindst se et billede af det netmønster.

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#4 Svar postet d. 15-09-08 kl. 23:17. Emne: Rod-rørhat????
Et andet bud er tenstokket rørhat, der også blåner og har net på stokken, men afviger ved en behagelig mild, nøddeagtig smag. Lugten er ret svag, ligesom den ofte er det hos rod-rørhat.

mvh

Jacob

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 00:46. Emne: Rod-rørhat????
Jacob tenstokket blåner kun lidt så vidt jeg lige husker og så synes jeg at stokken plejer at være mere livligt gullig.

Besvar | Kommentér

Leif H. Sørensen
#6 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 13:31. Emne: Rod-rørhat????
Her er så et friskt billede af netter på stokken. De ansatte her på stedet i dag er blevet sat til at smage på den - og alle erklære at den er bitter.

Så det bør vel udelukke ten-stokket.

Fandt i øvrigt i Phillips bog et billede af rodrørhat - der ligner dem her på hatten rigtig meget.

mvh

Leif H. Sørensen

Rod-rørhat???? (Her er så et friskt billede af netter på stokken. De ansatte her på stedet i dag er blevet sat til a)
Leif H. Sørensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 13:50. Emne: Rod-rørhat????
Jeg ser, at Michael har udnævnt mig til Rod-rørhat-ekspert, mange tak for den titel.

Jeg vil også sige Rod-rørhat, store, grå, svampede, ildesmagende svampe, jo dem har vi nok af her i mine omgivelser. Flere end Tenstokkede! Det havde været rart med et rødligt bælte på stokken, men i år har jeg set flere uden, så det skal man nok ikke lægge for meget i.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#8 Svar postet d. 16-09-08 kl. 14:36. Emne: Rod-rørhat????
Ja med det nye billede og oplysningerne holdt op sammen, vil jeg også står fast og sige at det er Rod-rørhat.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#9 Svar postet d. 16-09-08 kl. 15:03. Emne: Rod-rørhat????
Enig!

jacob

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator