Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Filtenborg
Lille bitte parasohatlignende svamp (Læst 799 gange) Postet d. 15-09-08 kl. 22:57
Jeg tror jeg har gloet mig blind i dne her svamp. Jeg kan ikke engang nøgle den til noget.

Den var omkring 2,5-3 cm i diameter og stokken var ikke mere en 5-6 mm tyk.

Voksede i grøft i et egekrat dog ikke langt fra nogle grantræsstykker. Voksede tilsyneladen på jorden og den har ingen lugt.

Lille bitte parasohatlignende svamp (Jeg tror jeg har gloet mig blind i dne her svamp. Jeg kan ikke engang nøgle den til noget.

Den va)
Michael Filtenborg har vedhæftet dette billede
Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 22:58. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Her er billede af stok og lameller.

Lille bitte parasohatlignende svamp (Her er billede af stok og lameller.)
Michael Filtenborg har vedhæftet dette billede
Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#2 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 23:14. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Den ser spændende ud Michael - formodentlig en parasolhat af en slag, men der er andre muligheder (især børstefod, Crinipellis). Kan jeg få dig til at tørre den og sende den til mig (hvis du ikke skal med på Mols?).

mvh

Jacob

Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#3 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 23:24. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Eller Inocybe for resten! Hvordan lugter den?

Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 00:43. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Hvis jeg kan finde den igen, skal jeg nok tørre et eksemplar, der var nemlig 4 styk og jeg maltrakterede kun dette ene.

Jeg tror ikke på Crinipellis. Den her ligner ingen af dem jeg kender og har længere stok end de har.

Jeg kommer skam med til Mols, så må vi kikke på den der.

Kommentér

Preben Kirstejn
#5 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 01:07. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Hva'' er den af, Michael.

Skal du også have hjælp med svampe

Kommentér

Erik Rald
#6 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 01:18. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Normalt er det meget let at kende svampeslægterne, mens arterne ...

Denne her er sjov ved, at det ikke er umiddelbart gennemskueligt, hvilken slægt den tilhører. Ikke engang sporestøvets farve vil jeg kunne sige med sikkerhed. En sporefældning vil her gøre underværker. Mit forsigtige bud vil være Trævlhat (Inocybe), men der er ikke noget, der ringer umiddelbart. Værd at gå videre med.

Kommentér

Michael Filtenborg
#7 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 14:33. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Så er eksemplaret og et yngre genfundet og indsamlet som belæg, og vil blive medbragt på Mols. Lamellerne har nu skiftet farve til en fin brun farve og det ældste eksemplar har fået lugt, men ikke en lugt jeg kan genkende andet sted fra.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 14:46. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Skal vi sige tillykke til en ny art på forventet efterbevilling, Michael ?

Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#9 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 15:02. Emne: Lille bitte parasohatlignende svamp
Med brunt sporestøv er sagen klar (næsten): Inocybe hystrix - et rigtig fint fund, så tør den endelig så vi kan lave et højrøvet belæg på sagen og liige tjekke mikroen.

Her er et andet foto fra nettet - se linket HER

mvh

Jacob

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator