Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Charlotte Jervelund
Hvid Køllesvamp ? (Læst 714 gange) Postet d. 15-09-08 kl. 23:22
Disse svampe på dette dogme-foto er set i Brandsbøl Skov på Nordals i en fugtig del af skoven med bevoksning af ask, bøg og eg. Svampene er 5 til 7 cm høje med lergrå "stok", hule og meget skrøbelige. "Hatvæggen" er meget tynd - ca 1 mm. De var fremme i ca. 1 uge, mn er nu helt forsvundet. Er det Hvid Køllesvamp ? Hvad kan jeg undersøge mere for at afgøre det ?

mvh. Charlotte

Hvid Køllesvamp ? (Disse svampe på dette dogme-foto er set i Brandsbøl Skov på Nordals i en fugtig del af skoven med be)
Charlotte Jervelund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#1 Svar postet d. 15-09-08 kl. 23:25. Emne: Hvid Køllesvamp ?
Hvis du skal svaret nærmere skal du se på sporer mv i mikroskop, men hvid køllesvamp er et godt bud baseret på makrokarakterer.

mvh

Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Charlotte Jervelund
#2 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 23:39. Emne: Hvid Køllesvamp ?
Hej Jacob.

Tak for svaret. Men er bestemmelsen så sikker ud fra makrokarakterer alene og hvilke forvekslingsmuligheder findes der ?

mvh. Charlotte

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 16-09-08 kl. 08:36. Emne: Hvid Køllesvamp ?
Hej Charlotte

Det kunne også være Bugtet køllesvamp, der normalt er lidt større, men jeg må indrømme at jeg ikke sætter navn på nogen af dem uden af jeg har mikroskoperet dem først. Den første har små ellipsoide sporer, den sidste langt større, næsten runde sporer. Så jeg tror ikke vi kommer det nærmere uden mikroskopi!

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#4 Svar postet d. 16-09-08 kl. 08:43. Emne: Hvid Køllesvamp ?
Hej Charlotte

Har lige tjekket op med litteraturen. Det eneste andet gode bud er clavaria kriegelsteineri, som bl.a. afviger ved at være mere farvet (lyst gråligt - læderbrunt), men din er vist ret ren hvid og dermed OK som hvid køllesvamp.

mvh

Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#5 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 08:52. Emne: Hvid Køllesvamp ?
Jacob jeg er lidt nysgerrig, men mener du at kunne skelne Hvid og Bugtet uden mikroskopi?

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#6 Svar postet d. 16-09-08 kl. 09:11. Emne: Hvid Køllesvamp ?
Torbjørn har ganske ret - der er også en bugtet køllesvamp inde i billedet.

Den er generelt meget længere og gror altid (??) i knipper. Derfor er det at et mikrotjek altid er godt når man ser på små køllesvampe.

I det her tilfælde er jeg dog ret sikker på at det er hvid du har fat i.

Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Charlotte Jervelund
#7 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 23:06. Emne: Hvid Køllesvamp ?
Mange tak for svarene, Torbjørn og Jacob.

De svampe, jeg har set, var helt hvide.

Hvis det sikkert nok afgjort uden professionel mikroskopi, at det er Hvid Køllesvamp, vil jeg gerne taste min obs ind.

Men jeg har dog tørret en lille smule af svampen ( ca. 1 cm), men jeg kan ikke afgøre om sporene er små,ellipsoide eller runde - der må vist et svampekursus til på et tidspunkt. Hvis det er formålstjenligt, vil jeg gerne sende den til nærmere check ?

Venlig hilsen

Charlotte

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator