Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans-Henrik Berndt
hvilken svamp..? (Læst 1111 gange) Postet d. 16-09-08 kl. 00:17
I mit drivhus i kolonihaven er der dukken nogen svampe op. på trods af at jorden ikke er vandet i den side. svampen er ikke udvokset endnu men der er flere i en lille klønge..

svampen er 8 x3,6 cm og vejer hele 26g, lameller lyse(svag grønlig/hvid)og kødet bliver brunlig rustfarvet ved beskadligelse. og har desuden en fast "knold" ved roden... næsten lugtløs..

hvilken svamp..? (I mit drivhus i kolonihaven er der dukken nogen svampe op. på trods af at jorden ikke er vandet i de)
Hans-Henrik Berndt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Hans-Henrik Berndt
#1 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 00:19. Emne: hvilken svamp..?
billede 2

hvilken svamp..? (billede 2
)
Klik på billedet for original størrelse (818 x 605)
Besvar | Kommentér

Hans-Henrik Berndt
#2 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 00:23. Emne: hvilken svamp..?
billede 3

hvilken svamp..? (billede 3 
)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#3 Svar postet d. 16-09-08 kl. 01:21. Emne: hvilken svamp..?
Det må være Rabarber-Parasolhat. Kødet bliver tydeligt rabarberrødt i brud.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Hans-Henrik Berndt
#4 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 01:50. Emne: hvilken svamp..?
takker..

har lige goggle´et lidt på den. men syntes ikke den har de der "skæl" men holder lige øje med dem..

det må være en nedbryende svamp men hvad kan den leve af i et meget tørt drivhus..

den er angivet som spislig, men er den noget værd ?

Besvar | Kommentér

Hans-Henrik Berndt
#5 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 03:29. Emne: hvilken svamp..?
bare lige en tanke.. Og et spørgsmål...

Chlorophyllum rachodes...!

klorofyl..! hmmm..!

får den energi via sollys ?

henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7384)
#6 Svar postet d. 16-09-08 kl. 06:14. Emne: hvilken svamp..?
Hej Hans-Henrik

Nej svampe adskiller sig fra de grønne planter bl.a. ved at de ikke har fotosyntese, og heller ikke indeholder klorophyl.

Men oprindelig var der kun en art i slægten, nemlig den overvejende tropiske art C. molybdites, som vitterligt får blågrønne lameller med alderen. DNA har siden vist at den og gruppen omkring Rabarber-parasolhat tilhører samme slægt.

Rabarber-parasol hat blev traditionelt betragtet som en spisesvamp i tilberedt stand (alligevel er der vistnok nogle som ikke kan tåle den), men da det også har vist sig at vi skal regne med 4 arter i komplekset (mod før en), så er man ikke klar over hvilke(e) (måske alle?) art (er), som giver problemer.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(615)
#7 Svar postet d. 16-09-08 kl. 07:48. Emne: hvilken svamp..?
Kan det ikke være en sjælden eksot fra Chlorophyllum-komplekset - Jeg synes, der var nævnt en en passant i artiklen i Svampe om opdeling af Rabarberparasolhat.voksestedet taget i betragtning. - For vi er vel ikke ovre i de rødmende champignoner, f.eks. blod-champignon-gruppen?

Poul Evald

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7384)
#8 Svar postet d. 16-09-08 kl. 08:28. Emne: hvilken svamp..?
Hej Poul Evald

Jeg vil bestemt ikke garantere for at det er den "rigtige" Rabarber-parasolhat (som ifølge et af Eriks tidligere indlæg skulle komme til at hedde Rabarber-hat for fremtiden på grund af det nye latinske slægtsnavn),men form, skæl og rødmen ligner helt de andre, så jeg kan ikke forestille mig at der skulle være tale om en champignon.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#9 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 08:33. Emne: hvilken svamp..?
Ja, det man kan se af ringen tyder også på, at vi er i Chlorophyllum.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator