Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Damgaard
Hvilken ametysthat? (Læst 810 gange) Postet d. 16-09-08 kl. 11:31
Dise ametysthatte vokser et sted hvor der har været græsmark, men hvor der nu er plantet træer.

Jeg er meget i tvivl om det er tvefarvet ametysthat eller stor ametysthat.

Jeg synes farverne passer på tvefarvet, men det ser ud som om lamellerne er tilvoksede.

Er der en der kan give mig svaret?

mvh.Kirsten

Hvilken ametysthat? (Dise ametysthatte vokser et sted hvor der har været græsmark, men hvor der nu er plantet træer.
Jeg)
Kirsten Damgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 16-09-08 kl. 11:44. Emne: Hvilken ametysthat?
Hej Kirsten

Jeg kan ikke afgøre identiteten ud fra dit foto; men det afgørende er om lamellerne og stokfilten ved basis har violette farver som unge! - hvis det er tilfældet, så er det Tvefarvet!

Fælles for Stor og Tvefarvet, imodsætning til Rød, er også at de har en skællet hat i modsætning til den sidste.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#2 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 11:52. Emne: Hvilken ametysthat?
De er i hvertfald skællede.

Der er kun plantet løvtræer på stedet. Men vi må vist lade det stå hen i det uvisse så.

Tak for svaret.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 12:11. Emne: Hvilken ametysthat?
Jeg mener, man kan se blå filt forneden på stokken på den til højre. Og stokken er meget grovfibret. Så vel Tvefarvet?

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#4 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 12:22. Emne: Hvilken ametysthat?
Ja når jeg ser på billedet tæt på, er der noget om det!

Forresten har vi smidt flis ved træerne, og det kan meget vel være flis fra grantræer.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 16-09-08 kl. 12:38. Emne: Hvilken ametysthat?
Hej Kirsten og Poul Evald

Jeg kan godt se hvad I mener, desuden skriver Kirsten at lamellerne er tilvoksede, hvilket passer på Tvefarvet.

På den baggrund vil jeg godt acceptere jeres bestemmelse alligevel.

Kirsten, med hensyn til voksested, så står der i den nyeste nøgle at det normale er nåleskov, men at den også kan gro i løvskov.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator