Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Lund Hansen
Hvilken køllesvamp? (Læst 1459 gange) Postet d. 16-09-08 kl. 18:30
Min datter fandt denne køllesvamp i eftermiddags i egeskov.

Vi er på NV Fyn. Svampen er ca 6 cm høj. Jeg har ikke skåret i, lugtet til eller smagt på den.

Beklager billedkvaliteten, der var meget lidt lys i skovbunden på mine kanter idag.

Kan det være en sort køllesvamp?

Jens

Hvilken køllesvamp? (Min datter fandt denne køllesvamp i eftermiddags i egeskov.
Vi er på NV Fyn. Svampen er ca 6 cm høj)
Jens Lund Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Morten Christensen
#1 Svar postet d. 16-09-08 kl. 19:02. Emne: Hvilken køllesvamp?
Hej Jens,

Dette er ikke en køllesvamp i den snævre forstand. Der er tale om en snyltekølle som snylter på enten en trøffel eller en insektlarve. Du skal prøve at grave omkring den og se om du kan finde værten. Mest sandsynligt er der i dette tilfælde tale om slank snyltekølle som snylter på hjortetrøfler. Bemærk trøflerne er ikke til spisebrug, som dem man kan købe i Frankrig til høje priser.

Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#2 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 19:08. Emne: Hvilken køllesvamp?
Hej Morten

Tak for svaret.

Det var interessant. Den har jeg ikke mødt før.

Gad vide om man kan komme ID nærmere uden vært.

Jens

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 19:24. Emne: Hvilken køllesvamp?
Såvidt jeg vd, er der kun to slags snyltekølle i Danmark; Slank snyltekølle og Puppe-snyltekølle. Din kan kun være den førstnævnte:

- se linket HER

da Puppe-snyltekøllen beholder den orange farve hele tiden.

Et spændende fund, og mærkeligt. Hvis du googler lidt på Cordyceps kan du bl.a. se en fugleedderkop fyldt med snyltekøller, bvdrr.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#4 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 19:42. Emne: Hvilken køllesvamp?
Margaretha:

Fint, jeg laver en obs.

Da jeg arbejdede i Himalaya regionen så jeg at de lokale indsamlede en sjælden og kostbar NTFP, Yerza gomba. Det er en larve, hvorfra der gror en svamp, ligesom et skorstenmsrør.

Svamp og larve koges i mælk og drikkes som et afrodisikum. Prisen er vist på linie med prisen på guld, men de tørrede larver med svamp vejer jo ikke så meget. Det har iværksættertyper så fundet ud af at komme om ved. Man indsætte tynde blytråde i larvehylstret. Det gør så kuren mindre økologisk, men sådan er der så meget.

Det må være en art snyltekølle.

Jens

Besvar | Kommentér

Morten Christensen
#5 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 22:45. Emne: Hvilken køllesvamp?
Hej Margaretha og Jens,

Der er ca 10 arter af snyltekøller i Danmark, hvoraf 3 arter gror på hjorttrøflerne og resten på biller og sommerfuglelaver.

I resten af verden, især i troperne, er snyltekøllerne en stor artrig gruppe, hvor af flere menes at have medicinske egenskaber.

Jeg har selv arbejdet med svampe i Nepal i de sidste 5 år og det er helt rigtigt at Yarsa Gumba (Cordyceps sinensis) er en art som samles i stor stil i både Nepal, Tibet og Buthan. Priserne er sky høje og det er en vigtig indtægt for folk i der lever i de højste dele af bjergene. Det bedste områder for insamling er fra ca. 4000 meter og op til over 5000 meter. I følge den kinesiske medicin er den god for næsten alt inklusiv potensen. For at få den bedste effekt skal man spise både svampen og den larve den snylter på og svampen skal plukkes mens den er ung.

Morten

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 08:20. Emne: Hvilken køllesvamp?
Jeg var ikke klar over, at der var 3 arter på hjortetrøffel - er det så sikkert, at dette er "Slank"?. jeg skulle jo nødig lede Jens ud i uføret .

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator