Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Lund Hansen
Skælhat? (Læst 791 gange) Postet d. 16-09-08 kl. 19:56
Denne smukke, appelsingule og lille svamp blev fundet af den ældste af ungerne i eftermiddags.

Den største hatdiameter er 2.5 cm. Svampene gror på en rådden hasselgren i egeskov på sandjord. (NV Fyn).

Jeg har ikke skåret, lugtet eller smagt på den. Bliver det solskinsvejr imorgen, vil jeg tage nogle fotos. Den er meget fotogen.

Spørgsmål 1: Er det en skælhat? (eller noget andet)

Spørgsmål 2: Er det muligt at artsbestemme?

Jens

Skælhat? (Denne smukke, appelsingule og lille svamp blev fundet af den ældste af ungerne i eftermiddags.

De)
Jens Lund Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 16-09-08 kl. 20:05. Emne: Skælhat?
Er vi ikke i Grynhat?

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 16-09-08 kl. 20:06. Emne: Skælhat?
Hej Jens

Ja, det er en skælhat, men jeg vil meget gerne se hatten. Alligevel er jeg allerede nu næsten sikker på at det er Flamme-skælhat. Det er en hist og her svamp på dødt nåletræsved, den er sjælden på løvtræ, faktisk her jeg aldrig set den der.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#3 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 20:12. Emne: Skælhat?
Hej Torbjørn

Her er et foto af hatten.

Jens

Skælhat? (Hej Torbjørn
Her er et foto af hatten.
Jens)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 16-09-08 kl. 20:19. Emne: Skælhat?
Tak Jens, nu er jeg dog lidt mere i tvivl, da Flamme-skælhat som regel er skællet. Hvis du havde fundet den på nåletræ ville jeg ikke have haft betænkeligheder, men det har jeg nu. Jeg tror vi skal have fat på Erik Rald, der har meget stor erfaring med skælhatte!

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#5 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 20:26. Emne: Skælhat?
Torbjørn:

Jeg ser frem til ID. Ved nærsyn kan det være at det er en bøgegren - og ikke hassel, men det er med garanti løvtræ.

Her er lige et foto af oversiden af hatten.

Jens

Skælhat? (Torbjørn:
Jeg ser frem til ID. Ved nærsyn kan det være at det er en bøgegren - og ikke hassel, men )
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 16-09-08 kl. 20:35. Emne: Skælhat?
Hej Jens

Jeg skal tygge videre på den, vi er bortrejst fra i morgen tidlig til engang fredag, så det varer lidt. Godt med nogle fine fotos!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#7 Svar postet d. 16-09-08 kl. 21:41. Emne: Skælhat?
Det kan da kun være Pholiota tuberculosa - en sjælden art, som i Danmark mest findes på lind, i Skandinavien mest på birk, men ellers på forskellige løvtræslægter. Sjælden i Danmark og et fint fund.

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 16-09-08 kl. 21:48. Emne: Skælhat?
Så fik du mig igen Erik, lad det nu ikke blive til en vane

Jens, den må du hellere tørre, så jeg kan få den ved lejlighed, herfra vil den ryge videre til museet på Københavns universitet.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator