Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole B. Lyshede
Denne karakteristiske Slørhat ......... (Læst 732 gange) Postet d. 16-09-08 kl. 20:14
....... troede jeg måtte være nem. Men jeg har ikke genkendt den i diverse svampebøger eller Mycokey. Hat brunviolet med en mere violet rand. Stok kølleformet med en hvid zone øverst, derunder lys brunlig med brun slørzone. Kød hvidt, uforanderligt. Sporer ellipsoide, ca. 13-14 x 7 µm. Voksested: have, nok under birk (lidt afstand).

Kan nogen gennemskue den?

Ole

Denne karakteristiske Slørhat ......... (....... troede jeg måtte være nem. Men jeg har ikke genkendt den i diverse svampebøger eller Mycokey)
Foto: Ole B. Lyshede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 20:15. Emne: Denne karakteristiske Slørhat .........
Billede 2.

Denne karakteristiske Slørhat ......... (Billede 2.)
Ole B. Lyshede har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (831 x 600)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#2 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 20:17. Emne: Denne karakteristiske Slørhat .........
Billede 3.

Denne karakteristiske Slørhat ......... (Billede 3.)
Foto: Ole B. Lyshede
Klik på billedet for original størrelse (909 x 762)
Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#3 Svar postet d. 16-09-08 kl. 22:14. Emne: Denne karakteristiske Slørhat .........
Hej Ole

Ja det er jo en Knoldslørhat (underlægten Phlegmacium). De kan kendes på kombinationen af tør stok og fedtet/klæbrig/smilet hat. En hat som din (svampens ), der ikke er klæbrig mere kan "identificeres/klasificeres" som klæbrig ved kysseprøven - sæt et par fugtige læber på den tørre hat. Eller ved at erkende at der er klæbet ting fast - jeg kan se lidt mos, mm på din.

Du har med stor sikkerhed fundet Cortinarius largus (Violetrandet Slørhat).

Ud over billedet, som ligner fint, har denne svampe følgende karakterer:

-Violette lameller (som ung) i hvert fald. Adskiller den fra C. balteatocumatilis.

-Mild lugt. Adskiller den fra C. variecolor, som desuden er mere tydeligt/kraftigt fibret hat.

Sporerne du angiver er i den STORE ende. Målt fra sporekast (fra slørrester på stokken) er de (9.5-)10-11.5 x 5.5-6.5. Men det er klassisk at hvis man måler fra lamellerne bliver de større.

Håber det giver mening?

Mvh

2bias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 09:19. Emne: Denne karakteristiske Slørhat .........
Tak Tobias.

Det giver bestemt mening, og jeg målte sporerne fra lamellerne. Jeg var omkring de svampe, du nævner, og sammenlignede i diverse værker. Billederne dér havde alle en lysere hat. Det er sjove ting, der er kommet op i min have i år. Den er efterhånden også gammel - og ikke "velholdt".

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator