Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Hvilken svamp? (Læst 636 gange) Postet d. 17-09-08 kl. 20:37
Vokser i enden på et grenstykke fra enten bævreasp eller pil tæt ved gl. mergelgrav.

Hat med indrullet rand der er fint filtet, huden føles fugtig ikke slimet og er let at adskille fra kødet.Tætte nedløbende lameller med et lidt rosa skær. Stok 2,5x1,2 cm. Lige under hatten har stokken en rosafarvet ring, hvorefter stokken går over og bliver dækket af et meget fint lag filt (lup 7x). Lidt skarp lugt og meget skarp i smagen.

Hvilken svamp? (Vokser i enden på et grenstykke fra enten bævreasp eller pil tæt ved gl. mergelgrav.
Hat med indrul)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Berndt Barkholz

Svaraktivitet:

(10)
#1 Svar postet d. 18-09-08 kl. 08:04. Emne: Hvilken svamp?
Det ser ud til at være Dunet Mælkehat (Lactarius pubescens), har du bemærket mælkesaften ? Men det siges at den kun vokser under birk...

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 18-09-08 kl. 13:03. Emne: Hvilken svamp?
Hej Jørn

Den er lidt svær. Hvor stor er hatten, hvor tykkødet er den, og hvor lang er filten i hatranden i forhold til Skægget mælkehat.

Jeg spørger fordi jeg vakler imellem Dunet m. og Tørve-mælkehat (Lactarius scoticus), den vokser under birk på tørvebund (de øvrige vokser også under birk, så der har nok været sådan en også).

Der er ingen mikroskopiske forskelle imellem dem, men hvis du tørrer et eks. til mig vil jeg gerne forsøge ved lejlighed at sammenligne dimensioner, i forhold til de indsamlinger jeg har liggende.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#3 Kommentar postet d. 18-09-08 kl. 18:59. Emne: Hvilken svamp?
Takker de herre for svarene. #1- jeg bemærkede ingen mælkesaft overhoved.

#2 - beklager jeg havde glemt størelsen på hatten, men den var 6,5 cm. Tager eksemplaret med til Hørbylunde bakker på lørdag.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 20-09-08 kl. 18:21. Emne: Hvilken svamp?
Hej Jørn

Den farvede hatmidte og den spinkle statur på det modtagne materiale passer fint på Tørve-Mælkehat (Lactarius scoticus).

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#5 Kommentar postet d. 20-09-08 kl. 20:52. Emne: Hvilken svamp?
Tak for ID, Torbjørn.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 13-07-12 kl. 22:15. Emne: Hvilken svamp?
Er på Danmarks svampeatlas af Jacob Heilmann-Clausen bestemt til Dunet Mælkehat (Lactarius pubescens).

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#7 Svar postet d. 13-07-12 kl. 22:29. Emne: Hvilken svamp?
Tak Jørn

Det var overraskende, jeg checker ved lejlighed igen og vender tilbage

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator