Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerda Nicolaisen
Kan de spises ? (Læst 1652 gange) Postet d. 18-09-08 kl. 11:33

I går fandt vi på en strandeng, hvor der har gået køer nogle fine champignon og en anden svamp, som jeg er i tvivl om. Mon nogen kan hjælpe ?

Jeg vedlægger et billede, hvor det drejer sig om de hvidgule svampe til venstre i billledet.

I min lille Svampebog af Edmund Garnweidner fra Gyldendal overvejer jeg Gulhvid champignon eller Karbol-Champignon.

... og kan man riste dem på panden til et stykke brød ?

- se linket HER

Den brunlige stammer fra græsplænen her i haven.

Hvad er det for en.. og er den spiselig ?

Håber at kunne nyde et stykke med svampe i aften...

Jeg er ikke helt klar over, hvordan jeg får billedet ind i dette indlæg.

Håber nogen kan se det i ovenstående link og at nogen kan hjælpe

Hilsen

Nicoline

- se linket HER

Tilbage til toppen

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#1 Svar postet d. 18-09-08 kl. 16:41. Emne: Kan de spises ?
Jeg tror ikke, at der er nogen, der vil tage ansvaret for at bestemme spiseligheden ud fra dine billeder (sæt at du blev syg), og navnlig ikke med hvide svampe, der kan være champignons, men også fluesvamp. Jeg vil ellers prøve på at hjælpe så meget som overhoved muligt.

Dette er

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Nicholas Bell
#2 Svar postet d. 18-09-08 kl. 17:06. Emne: Kan de spises ?
Hm.. mon ikke der kommer mere fra Margaretha?

Jeg vil ikke byde ind med ID på dine svampe men blot sige at karbol champignon ikke er spiselig. Hverken på brød eller i stuvning

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 18-09-08 kl. 17:17. Emne: Kan de spises ?
Hov, gad vide hvad der skete med resten af indlægget, og gad vide, hvilke kloge ord, der ville strømme ud gennem tasterne Nå, det har nok ikke været så vigtigt.

Besvar | Kommentér

Gerda Nicolaisen
#4 Kommentar postet d. 18-09-08 kl. 17:40. Emne: Kan de spises ?
I min Svampebog står der om Karbol-champignon (som jeg var mest bange for at forveksle med):

"kød: stærk gulnende i hatrand og i stokbasis ved gennemskæring, lugt blæk- eller karbolagtig.

voksested: haver, parker, kirkegårde,

sjælden - giftig

I mere eller mindre rå tilstand forårsater Karbol-champignon wr kraftigt ildebefindende. Giften er dog IKKE varmebestandig og forsvinder ved tilberedning"

Min lugter absolut ikke grimt, ervar kun gyl på overfladen, ikke ved gennemskæring, lameller lyserøde/brune.

Et andet sted har jeg læst at en karbolchampignon lugter virkelig grimt ved tilberedning,hvilket afskrækker fra at spise den.

Vi fandt dem i søndags - og de ligger stadig gennemskåret i papkassen på terassen og frister.......

De flotte champignon i kassen er jeg ikke bange for at spise og den brune har jeg slet ikke lyst til. men... de der, der er flest af .... ???

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Svar postet d. 18-09-08 kl. 17:50. Emne: Kan de spises ?
Champignoner er nu altså en svær gruppe af svampe at bestemme og mange af dem har absolut ingen værdi som spisesvampe, så det var ikke noget jeg ville spise. I de fleste tilfælde er det nemmest at bestemme champignoner når man selv ham dem i hånden, og med de få oplysninger du her leverer vil jeg ikke sætte mig ry på spil ved at sige bare spis løs.

Den enlige i nederste højre hjørne du har skåret midt over ligner en mælkehat af en art, og ikke en af de spislige.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator