Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Damgaard
Hvilken koralsvamp (Læst 668 gange) Postet d. 18-09-08 kl. 12:39
Denne koralsvamp er fundet idag i løvskov på muldbund.

Størrelsen var som på øverste billede tilhøjre.

Ikke nogen speciel lugt.

Kan det være bloplettet koralsvamp?

mvh.Kirsten

Hvilken koralsvamp (Denne koralsvamp er fundet idag i løvskov på muldbund.
Størrelsen var som på øverste billede tilhøj)
Kirsten Damgaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Flemming Larsen

Svaraktivitet:

(65)
#1 Svar postet d. 18-09-08 kl. 22:07. Emne: Hvilken koralsvamp
Det med størrelsen er lidt svært at bedømme udfra et billede på en skærm (med mindre du lægger et målebånd ved!). Den størrelse folk ser afhænger helt af skærmens størrelse og opløsning

Med hensyn til bestemmelse af den, kan de være lidt svært, da flere koralsvampe kan se sådan ud med alderen. Blodplettet K. skal have blodrøde pletter ved basis. Det er ikke helt tydeligt på billederne om den har det.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#2 Kommentar postet d. 19-09-08 kl. 08:12. Emne: Hvilken koralsvamp
Hej Flemming.

Ja, det med størrelsen på skærmen, kom jeg senere til at tænke på, men pyt, tænkte jeg, lad dem bare tro jeg er så dum.

Men bortset fra det, tak for forklaringen om bestemmelsen af blodplettet k.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 19-09-08 kl. 08:24. Emne: Hvilken koralsvamp
Hej Kirsten

Det er ikke Blodplettet koralsvamp, da den i modsætning til dine eks. er bleg og sart gul. Det kunne i farven ligne Bleg k, men en som lignede din fik jeg forleden bestemt til Drue-koralsvamp af Jens H. Petersen, der ved mest om koralsvampe i Danmark.

Jeg havde godt nok medbragt den fra en ven heromkring og havde ikke set spidserne under lup. Hvis jeg havde det så havde jeg nok set de røde spidser, som ville have bragt mig på det rigtige spor.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#4 Kommentar postet d. 19-09-08 kl. 09:10. Emne: Hvilken koralsvamp
Hej Torbjørn.

Nemt er det ikke med de svampe.

Jeg har lige kigget på svampen under lup.

1/3 af spidserne er mørke.

Det må vist igen være en af de artsbestemmelser, der må opgives.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#5 Kommentar postet d. 19-09-08 kl. 09:18. Emne: Hvilken koralsvamp
Kære Kirsten

Hvis det er nogen trøst, så hører koralsvampe til de vanskeligste. Imidlertid foregår der forskning både nord og syd for os, som på et tidspunkt må kunne resultere i noget, som vi almindeligt dødelige kan bruge!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#6 Svar postet d. 19-09-08 kl. 11:11. Emne: Hvilken koralsvamp
Hm Kirsten du kunne jo også Prøve at kontaktet Jens H. Petersen. Han vil sikkert gerne have den tilsendt så han ved lejlighed kan kikke på den. Ærgeligt at du plukkede hele svampen, hvis det viser sig at være en af de sjældne. Et stykke af svampen havde været rigeligt.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#7 Kommentar postet d. 19-09-08 kl. 11:28. Emne: Hvilken koralsvamp
Michael, Jens har altfor meget om ørene i denne tid. Et af dem er at hjælpe os med bestemmelsesnøgler i forbindelse med Atlasprojektet.

Jeg er bestemt ikke god til koralsvampe, ser dem altfor sjældent; men det er da lykkedes mig at artsbestemme nogle stykker jeg har fået som tørre fra anden hånd, og hvor jeg har spurgt Jens til råd.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#8 Svar postet d. 19-09-08 kl. 11:38. Emne: Hvilken koralsvamp
Tja, men bestemt den, det skal vi altså have gjort.

Forstår ikke det med seperate nøgler til atlasprojektet og heller ikke den seperate database, men den ka vi tage en anden gang. Det er vel ikke nøgler til alle grupper han sidder med? Der er da nogle grupper hvis nøgler er ganske glimrende.

For eksempel findes der flere gode nøgler til rørhattene, Xerocomus undtaget selvfølgelig.

Så er det ikke nok for ham at rette nogle af de gamle til?

Og så tilføje nøgler for de grupper der er helt håbløse?

Jeg forstår stadigvæk ikke at vi skal bruge sådanne seperate nøgler, men det kan være du kan forklare mig grunden til dette?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#9 Svar postet d. 19-09-08 kl. 12:31. Emne: Hvilken koralsvamp
Michael, du siger det egentlig selv: Separate nøgler (alle på dansk) til vanskelige grupper, det er da stærkt ønskeligt. Danske storsvampe er på flere måder forældet, der er langt flere arter med i Funga Nordica, det skyldes dna, grundig gennemforskning af f.eks. slørhatte (hvor der er 2-3 gange så mange arter med som i Nordic Macromycetes.

Selvstændig database hænger sammen med en ny validerings-struktur, der bliver mere hensigtsmæssig end det i Svampeforeningen. Jeg kan ikke give dig nærmere detaljer, da jeg ikke er med i styringsgruppen. Her må du vente til de er kommet længere med arbejdet.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator