Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Agnete Juul
svamp med orange linie (Læst 1200 gange) Postet d. 18-09-08 kl. 19:46
Jeg mener, her har været en tråd, om en svamp med en orange linie, men kan ikke finde den igen. Linien er her, men hvad hedde svampen?

svamp med orange linie (Jeg mener, her har været en tråd, om en svamp med en orange linie, men kan ikke finde den igen. Lini)
Agnete Juul har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 Kommentar postet d. 18-09-08 kl. 19:54. Emne: svamp med orange linie
Jeg ved ikke hvilken tråd du mener, men din svamp her kunne godt være Tvefarvet mælkehat - men det ved andre mere om end jeg gør. Hvor voksede den? Tvefarvet vokser under fyr. Der er jo også Gran-mælkehat og Mørkbæltet mælkehat, men jeg synes ikke, at jeg kan se nogle grønne toner i dine svampe.

Vi må høre de andre.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 18-09-08 kl. 19:55. Emne: svamp med orange linie
Hej Agnete

Det er en mælkehat i gruppen med orange mælk, der ofte skifter farve til rødt, orange, ofte stedvist irgrøn hat, orange lameller og stok. De er alle spiselige når de er tilberedte. Vi har 3 almindelige arter i Danmark: Gran-mælkehat, under gran, samt Tvefarvet og Velsmagende mælkehat under fyr.

Uden flere oplysninger om hvilket træ den danner mykorrhiza med, samt gerne kødets (mælkens) farve når den har ligget et par minutter, så kan jeg ikke komme det nærmere.

mvh

Torbjørn

her er tråden du efterlyser: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Svar postet d. 18-09-08 kl. 19:58. Emne: svamp med orange linie
Formoder den vokser under fyr, i så fald er dettet Tvefarvet mælkehat.

En udemærket spisevamp i øvrigt.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Svar postet d. 18-09-08 kl. 20:01. Emne: svamp med orange linie
Torbjørn alene bælternes farve burde være nok til at sige tvefarvet. Hatten her tegner på ingen måde orange og stokken mangler orange fordybninger. Jeg vil mene at dette er en typisk Tvefarvet.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 18-09-08 kl. 20:08. Emne: svamp med orange linie
Det er for såvidt rigtig Michael, men jeg brød mig ikke om at være skråsikker da fotografiet er noget overbelyst, så hellere vente til jeg fik flere oplysninger. Hvis jeg f.eks. vidste at den groede under fyr, ville jeg gerne sige min mening umiddelbart.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#6 Svar postet d. 18-09-08 kl. 20:12. Emne: svamp med orange linie
Torbjørn. Det er da ikke alle eksemplarene på billedet der er overbelyste, men som du også ser, vil jeg også gerne vide om den vokser under fyr.

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#7 Kommentar postet d. 18-09-08 kl. 20:22. Emne: svamp med orange linie
Den stod på en skovvej, hvor der gennemgående var rødgran til begge sider. Jeg lagde faktisk ikke mærke til om der var fyrretræer. Der var en del af dem, større end de mælkehatte jeg før har fundet, og det jeg lagde mest mærke til, var de stribede hatte, og så den orange linie der straks var der, da jeg brækkede et stykke af hatten. Jeg har ikke set den andre steder end i dag i Hørbylunde.

Her kommer et billede mere

Hilsen Agnete Juul

svamp med orange linie (Den stod på en skovvej, hvor der gennemgående var rødgran til begge sider. Jeg lagde faktisk ikke mæ)
Agnete Juul har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 18-09-08 kl. 20:34. Emne: svamp med orange linie
Jeg ved det ikke rigtigt Agnete

Gran-Mælkehat er meget almindelig i et område, som jeg havde tænkt mig at vise frem på turen på lørdag til Hørbylunde.

Når jeg er i tvivl skyldes det at dine angivelser tyder på gran, men Michael har ret i at i hvertfald det midterste eks. ligner Tvefarvet. Det ligner ikke Velsmagende, som jeg nævnte som den 3. almindelige mulighed, den er livligt orange og har typisk mange orange klæbrige pletter på stokken.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#9 Svar postet d. 18-09-08 kl. 20:35. Emne: svamp med orange linie
Rødgran siger du. Tja hvis der vitterligt ikke er Fyrretræer er det ikke Tvefarvet, men du siger du ikke lige lagde mærke til det. Jeg vil dog sige at jeg ikke tror på Gran-mælkehat. Den her afviger altså for meget fra dens udseende. Dette giver jo så Velsmagende og Tvefarvet, men de vokser begge under fyr og så er der laksefarvet, men laksefarvet vokser under ædelgran og er ikke med sikkerhed påvist voksende her i landet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator