Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. september 2008

Canon 40D. Nu med live view og mindre støj ved højere ISO!

Efter 2½ år med 20D´´eren, skulle jeg havde kamera nr 2, for hvis det ene gik i stykker ude på rejse, vil det andet kunne træde i stedet. Nu havde 20D været 3 gange i Bolivia, og en gang i Lappmarken, hvor som reserve var der Fuji S7000 kamera med. Jeg havde kikket på 30D´´eren: www.dpreview.com... Men jeg synes ikke der var de store forbedringer i forhold til 20D´´eren. D. 20 august 2007 kom artiklen på DPREVIEW om det nye 40D, hvor de skrev om højere hastighed, bedre sensor, hvor den kan tage i højere ISO med støjreducering, live view osv. Så i starten af oktober 2007 købte jeg så et 40D!: www.dpreview.com...

Her nogle af de vigtigste tekniske specifikationer på Canon 40D:

1. Pris for kamerahus. ca. 6000,- dkr i september 2008. Da det kom frem kostede det 9500,-dkr!

2. Sensor; 22.2 x 14.8 mm CMOS sensor, 10.1 million effective pixels, Crop; 1,6 x.

3. Image processor: DIGIC III.

4. Images str.: 3888 x 2592 (10.1 MP) RAW og JPG.

5. Sensorrens, og elektronisk støvdetektor, som ved brug af canonprogram fjerner unødigt snavs!

6. Fokus valg: AI Focus AF, One shot AF, AI Servo AF, Manual focus.

7. Støjreducering ved høj ISO og Højlys.

8. ISO: 100 til 1600. + 3200 udvidelse.

9. Lukker: 30 - 1/8000 sec.

10. Søger: 95 % af billedeplanet.

11. LCD skærm: 3.0" TFT LCD, 230,000 pixels.

12. Live View med valgmulighed for støjdæmpede lukker. Forstørrelse på 5x &10x af motivet. Kun manuelt fokus ved brug af live view!

13. Auto pop-up E-TTL II auto flash. Flash sync.: 1/250 sec.

14. Serieskud: 6,5 fps op til 17 RAW skud i bufferen. Og 73 JPG i bufferen.

15. Personlige indstillinger: 4 menu indstillinger med 24 valgmuligheder.

16. Porte til CF kort og Batteri er nu forseglet, så det er vandresistens ved let regn!

17. Batteri: Lithium-Ion BP-511A genopladlig.

18. Størrelse: 146 x 108 x 74 mm.

19. Vægt inc. Batteri og CF kort: 822 g.

Det første indtryk var at det er større og lidt tungere end 20D, det næste var lukkeren, den er betydligt mindre støjende end på 20D, nemmere menu indstillinger var det næste jeg lage mærke til. Men det vigtigeste var højere ISO, nu kunne jeg tage brugbare fotos i ISO 800 og til nød i ISO 1600! Hvor 20D ikke var glad for over 400 ISO! Da jeg tog det med til Bolivia i januar 2008, var jeg spændt på hvordan det skulle klare sig i varme og høj luftfugtighed. Samt det ekstreme kulde oppe i Cumbrepasset i 4700 m.h.! Der var ikke en eneste gang jeg fik vrøvl med det under turen i Yungas, det var kun under kølige forhold at batteriet bliver fladt! Flere gange kunne jeg bruge live view til makrofotografering, landskaber og portræt. Til serieskud på de flyvende sommerfugle, er jeg glad for bufferen og serieskud på 6 billeder i sek. Og til fotografering inde i den mørke skov, bruger jeg ofte 1600 ISO!

Gode detajler er: Ligger godt i hånden, hurtige serieskud, hurtig autofokus! Og fylder ikke meget i bagagen. Har bedre sensor end sin forgænger 20D, som kan bruges op til 800 ISO stort set uden støj! Sensorrens, Live View som er rigtigt godt ved makrofotografering! Har svag lukkerstøj! Kan tage i live view med støjreducering! Det kan tåle en del stød, regn og snavs! Og nemmere menu indstillinger.:-)

De dårlige detajler er: Uskarp visning af RAW filer på LCD skærmen. Desværre skulle man også igennem flere menuer for at indstille f.eks bracket indst. På min tur i Lapland 2008, oplevede jeg at batteriet drillede i kulden, faktisk er kameraet lidt langsommere i serieskud end de tekniske spec. På omkring 6 i sek. Der er lidt misfarvninger i de røde toner, så man skal huske at være påpasselig i efterredigeringen af sine RAW filer når man justere lys, farve, støj osv.:-S

Konklusion: Det er et yderst brugbart kamera til naturfotografering, man skal dog være påpasselig ved lave temperature omkring +/- grader. Man skal også på længere ture huske ekstra batterier, især en uge i Lappmarken er der brug for ekstra batterier!

Det eneste man savner ved dette kamera, er en bedre opløsning på LCD skærmen ved RAW filer, jeg savner også autofokus i Live View, samt evt. vipbar skærm!

Men dens perfomance på alle områder er bedre end 20D´´eren.(y)

Nu her i efteråret d. 26 august 2008, er der kommet et nyt 50D, med 15m pixel sensor, bedre støj, og højre ISO indstillinger, samt en mere højopløselig LCD skærm!: www.dpreview.com...

Se artikel om Canon 20D. Det første pris-fornuftige semiproffessionelle DSLR!: www.fugleognatur.dk...show_message

Se artikel om Canon 1D Mark III. Det første ægte proffesionelle DSLR til brug i vildmarken: www.fugleognatur.dk...show_message


Foto: Sif Larsen. Lars Andersen i okt. 2007 med et 40D!

De senest indberettede arter i Naturbasen: