Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Skinnende Lakporesvamp (Ganoderma lucidum) (Læst 1028 gange) Postet d. 19-09-08 kl. 18:47
Er det korrekt ID? Vokser på lærkestub i læbælte bestående af eg, lærk og fyr. Overfladen ligesom lakeret, indsat foto viser aftryk af negl på overfladen.

Skinnende Lakporesvamp	(Ganoderma lucidum) (Er det korrekt ID? Vokser på lærkestub i læbælte bestående af eg, lærk og fyr. Overfladen ligesom la)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (642 x 482)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 19-09-08 kl. 18:54. Emne: Skinnende Lakporesvamp (Ganoderma lucidum)
Hej Jørn

Jeg går ud fra at du ikke kunne nænne at checke kødfarven (lyst eller mørkt brunlig), men mon du lagde mærke til om der var en stilk, eller ej?

Hvis kødet var lyst brunt, og / eller der var en stilk tilstede, så stemmer det med Skinnende L.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 19-09-08 kl. 19:34. Emne: Skinnende Lakporesvamp (Ganoderma lucidum)
Hej Torbjørn

Tak for svaret, her er lige et dårligt foto af undersiden, der var næsten ingen plads. Håber det er nok til endelig ID.

Skinnende Lakporesvamp	(Ganoderma lucidum) (Hej Torbjørn

Tak for svaret, her er lige et dårligt foto af undersiden, der var næsten ingen plad)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (642 x 482)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 19-09-08 kl. 19:45. Emne: Skinnende Lakporesvamp (Ganoderma lucidum)
Hej Jørn

Jeg vil meget gerne have Jacob til at se på dit foto. Tramaet (= Kødet) er blegt, men jeg kan ikke se nogen stok.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 19-09-08 kl. 20:28. Emne: Skinnende Lakporesvamp (Ganoderma lucidum)
Det er OK, Torbjørn.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Svar postet d. 19-09-08 kl. 21:29. Emne: Skinnende Lakporesvamp (Ganoderma lucidum)
Torbjørn nu er stokken jo ikke ligefrem en sikker skillekarrakter for dem, Antal porer pr mm kunne eleminerer en af dem.

Personligt vil jeg også mene Skinnende, men jeg vil grave lidt for at finde noget der understøtter det konkret. Kan være Jacob kommer inden da og giver svaret endegyldigt.

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#6 Svar postet d. 19-09-08 kl. 22:00. Emne: Skinnende Lakporesvamp (Ganoderma lucidum)
Endegyldige svar er jeg ikke meget for at give, men det her er helt klart det man normalt forstår ved skinnende lakporesvamp.

Formodentlig dækker navnet dog over flere biologiske arter (i hvert fald på globalt plan), og det er bestemt muligt at vi har flere af dem i Danmark. Men indtil videre er det her klart en skinnende lakporesvamp.

mvh

Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#7 Kommentar postet d. 19-09-08 kl. 22:09. Emne: Skinnende Lakporesvamp (Ganoderma lucidum)
Tak til de herrer Michael og Jacob for svarene.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator