Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Larsen
Orange slørhat (Læst 606 gange) Postet d. 19-09-08 kl. 23:08
Denne ret specielle slørhat driller mig en del. Når jeg nøgler den i Danske Storsvampe ender jeg i et blindspor omkring Cortinarius tophaceus / limonius. Men kombinationen af hygrofan hat, gule lameller og vokstedet under bøg på rimelig god jord i Marselisborg skovene går ikke rigtig op.

Da jeg så et større eks. som en turdeltager kom med fra samme sted i søndags var den tør og med meget mere knald på lamelfarven, så jeg tænkte på flammehat.

Svampen er 3-8 cm i hatdiameter og har ingen speciel lugt. Udover farven er den tottede slørring ret karakteristisk.

Orange slørhat (Denne ret specielle slørhat driller mig en del. Når jeg nøgler den i Danske Storsvampe ender jeg i e)
Flemming Larsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 20-09-08 kl. 07:31. Emne: Orange slørhat
Hej Flemming

Det er rimeligvis en slørhat i limoneus-gruppen, kunne du ikke tørre et eks. til mig, som jeg kunne få ved lejlighed?

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#2 Svar postet d. 20-09-08 kl. 08:41. Emne: Orange slørhat
Hej Flemming

Inden du tørrer den, så lugt lige til den i hel OG gennemskåret tilstand (tophaceus lugter mærkeligt, ala varm metal...), og tag nogle noter på farver: lameller, velum, slør, kød.

Mvh

2bias

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#3 Kommentar postet d. 20-09-08 kl. 19:25. Emne: Orange slørhat
Tak Tobias, det burde jeg jo have skrevet selv

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator