Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

daniel Thulstrup
Blandede skovbundssvampe - hjælp søges! (Læst 1015 gange) Postet d. 29-09-08 kl. 13:03
Hej

Vi har været en tur i skoven i Mols Bjerge og er kommet hjem med en masse svampe, som vi skal sætte navn på i forbindelse med biologiundervisning på gymnasiet.

Men i stedet for at bladre i en bog på må og få (eller søge planløst på nettet) ville vi gerne have lidt hjælp til, hvor vi skal lede, så vi selv kan google videre.

På forhånd tak

Daniel Thulstrup

Blandede skovbundssvampe - hjælp søges! (Hej

Vi har været en tur i skoven i Mols Bjerge og er kommet hjem med en masse svampe, som vi skal)
daniel Thulstrup har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7384)
#1 Svar postet d. 29-09-08 kl. 13:11. Emne: Blandede skovbundssvampe - hjælp søges!
Hej Daniel

Det er svært at sige, da motiverne er så små. Jeg vil opfordre dig til at fotografere dem en ad gangen, og så oploade dem bagefter!

Hvis du sender mere end en, så bliver du nødt til at nummerere dem

Prøv igen

med venlig hilsen

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 Kommentar postet d. 29-09-08 kl. 13:14. Emne: Blandede skovbundssvampe - hjælp søges!
I kunne prøve den nye hjemmeside:

- se linket HER

som ikke er færdigudviklet e ndnu, men som allerede kan bruges i nogen grad, og som også henvender sig til skoler.

I er også til enhver tid velkommen til at søge hjælp her, men som Torbjørn så rigtig skriver, der skal en vis systematik til, så ret navn kommer på ret svamp.

Besvar | Kommentér

daniel Thulstrup
#3 Kommentar postet d. 29-09-08 kl. 13:24. Emne: Blandede skovbundssvampe - hjælp søges!
Hej Thorbjørn

Tak for svaret - der kommer nogle flere billeder nu. Selv om vi selvfølgelig gerne vil have artsnavnene foræret, er det sådan set nok at få at vide, i hvilken retning vi skal lede. Så kan vi eventuelt selv søge videre her på siden eller på google.

Blandede skovbundssvampe - hjælp søges! (Hej Thorbjørn

Tak for svaret - der kommer nogle flere billeder nu. Selv om vi selvfølgelig gerne )
Besvar | Kommentér

daniel Thulstrup
#4 Kommentar postet d. 29-09-08 kl. 13:26. Emne: Blandede skovbundssvampe - hjælp søges!
måske er 7 og 9 de samme?

Blandede skovbundssvampe - hjælp søges! (måske er 7 og 9 de samme?)
Besvar | Kommentér

daniel Thulstrup
#5 Kommentar postet d. 29-09-08 kl. 13:29. Emne: Blandede skovbundssvampe - hjælp søges!
sidste billede - på forhånd tak.

Blandede skovbundssvampe - hjælp søges! (sidste billede - på forhånd tak. :-))
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7384)
#6 Svar postet d. 29-09-08 kl. 13:53. Emne: Blandede skovbundssvampe - hjælp søges!
Hej Daniel

Generelt er det vigtigt at se svampen fra over, og undersiden, og gerne have noter om lugt og smag, tilstedeværelse af "mælkesaft" eller ej:

Når I søger efter fotos og links på Google, er det naturligvis ikke alt som er lige troværdigt.

I den forbindelse vil jeg anbefale - se linket HER og - se linket HER, med deres henvisninger til yderligere links.

No. 1 = Porcelænshat (Oudemansiella mucida); 2 = sikkert en huesvamp eller en rødblad, det er nødvendigt at se lamellerne; 3: Krystal, eller Sortagtig støvbold; 4?; 5. En mælkehat, måske Ege-m-. 6 = en ubestemmelig slørhat, 7-9 er sikkert samme art, hvis kødet, stokken og lamellerne bliver tydeligt grå, så er det Birke-skørhat; 10: Måske Lille giftskørhat.

Større forstørrelse er ønskelig på resten, gerne fra over og undersiden!

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7384)
#7 Svar postet d. 29-09-08 kl. 13:56. Emne: Blandede skovbundssvampe - hjælp søges!
11 = Høj eller Rødmende fluesvamp, 13 = Kugleknoldet fluesvamp, no. 12 er måske det samme som 13, men eksemplaret er mangelfuldt og fotoet er meget lille.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

daniel Thulstrup
#8 Kommentar postet d. 29-09-08 kl. 13:59. Emne: Blandede skovbundssvampe - hjælp søges!
Mange tak for hjælpen. det var alt jeg have brug for, for at forsætte min søgen.

Daniel Thulstrup.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#9 Kommentar postet d. 29-09-08 kl. 22:52. Emne: Blandede skovbundssvampe - hjælp søges!
Hej Torbjørn

Jeg synes at 2eren ligner Stor løgbruskhat, som vi samlede en del af i weekenden til tørring - og som der er masser af for tiden.

Nu blev jeg helt nervøs og har været henne og lugte til mine, men den er god nok: De lugter af hvidløg!

Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator