Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

hanne Borre
knippe-svovlhat? (Læst 1037 gange) Postet d. 30-09-08 kl. 10:28
Kan det virkelig være knippe-svovlhat, der vokser på min græsplæne i små grupper på 2-4 stks over et areal på ca 2 gange 1/2 m.? Den står ca 5-6 m. fra et udgået kirsebærtræ. Hatten udbreder sig hurtigt, og bliver hos ældre eksemplarer ret stor, op til ca 8 cm. Den krakelerer fint nær kanten.

På unge eksemplarer er der mørke tapformede slørrester i randen. Grønlig-sorte lameller, tynd stok af hattens farve.

knippe-svovlhat? (Kan det virkelig være knippe-svovlhat, der vokser på min græsplæne i små grupper på 2-4 stks over et)
hanne Borre har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 30-09-08 kl. 10:40. Emne: knippe-svovlhat?
Hej Hanne

Især ud fra din beskrivelse af hatranden og lamellerne, er jeg sikker på at det er Knippe-svovlhat.

Den skal du egentlig kun være glad for, da den (først og fremmest) lever som nedbryder, døde stubbe, dvs den formulder dem igen.

Den smager meget bittert, er giftig, men bortset derfra, en køn, overvejende nyttig svamp.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#2 Svar postet d. 30-09-08 kl. 10:43. Emne: knippe-svovlhat?
Enig med Torbjørn. Det må være knippe, og ja nok se, men ikke spise

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

hanne Borre
#3 Kommentar postet d. 30-09-08 kl. 11:32. Emne: knippe-svovlhat?
hej igen.

Ja, den ligner grangivelig fuldstændig, men jeg vidste ikke, den kunne vokse frit på den måde i en plæne. Den nedbryder selvfølgelig det døde træs rødder, men disse er på ingen måde synlige, hvor den står.- Måske er denne voksemåde slet ikke så atypisk, som jeg troede?

hilsen Hanne

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Svar postet d. 30-09-08 kl. 16:07. Emne: knippe-svovlhat?
Nej det er ofte at disse tilsyneladende vokser på den bare jord, men som du selv er inde på, så vokser de altid i forbindelse med træ, ind i mellem kan trærester i jorden være nok. Hvis sporene finder egnet træ dannes der mycelie, og det kan så sprede sig rundt til hele værtstræet, og frugtlegemer kan opstå.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator