Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Larsen
Cortinarius platypus ? (Læst 2408 gange) Postet d. 30-09-08 kl. 10:48
Denne flotte hvidlige knoldslørhat, ligner meget det, jeg tidliger har rubriceret under navnet Cortinarius parvus. Med de nye nøgler i "Funga Nordica" nøglede jeg mig frem til Cortinarius platypus - kan det passe?

Udover det, man kan se på billedet, kan nævnes at KOH-reaktion på hat og knold er rødbrun - negativ i kød. Meget karakteristisk er den meget flade overside på knolden med en lille opretstående (næsten poseagtigt) kant af fællessvøb.

Den voksede under bøg i en vejkant lige syd for Blommehaven Camping i Marselisborg Skovene, sammen med C. casiolatens, C. calochrous og C. anserinus.

Vi snakkede lidt om navnet platypus:

Det er det samme ord som bruges om Næbdyret på engelsk - men hentyder vel til den flade knold? Så hvis den ikke har noget dansk navn endnu, var det måske en ide at kalde den Platfodet slørhat

Cortinarius platypus ? (Denne flotte hvidlige knoldslørhat, ligner meget det, jeg tidliger har rubriceret under navnet Corti)
Flemming Larsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Erik Rald
#1 Kommentar postet d. 30-09-08 kl. 10:53. Emne: Cortinarius platypus ?
- et lidt vel plat dansk navn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#2 Kommentar postet d. 30-09-08 kl. 10:57. Emne: Cortinarius platypus ?
Kortknoldet ville måske være bedre for Erik? og mig.

Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#3 Svar postet d. 30-09-08 kl. 20:28. Emne: Cortinarius platypus ?
Hej Flemming

Jeg tror du har helt ret i at det er C. platypus!

Fedt at vide at man kan nøgle en af de mest besværlige Knoldslørhatte med vores nye nøgle!

Hvis ellers alle nøglepunkter passer på C. platypus, så er den eneste seriøse forveksling C. lilacinovelatus, hvis violette toner på velummet kan være meget svage (typisk vil de lettest ses på knolden og under tilhæftede blade på yngre eksemplarer.

Det være sagt ligner din indsamling klart mest C. platypus!

Og fint at se at navneændringer bliver taget i brug så hurtigt! (C. caesiolatens i stedet for det gamle og fejlanvendte C. cedretorum for vores Prægtig Slørhat!).

Hvad C. platypus skal hede på dansk hører jeg gerne forslag til. Og ja, måske er det direkte Fladfodet/Platfodet Slørhat lidt for sært!?

MVH

2bias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#4 Svar postet d. 30-09-08 kl. 20:37. Emne: Cortinarius platypus ?
Platfodet slørhat er både rammende og mundret. Det er sgu for kedeligt hvis den skal hedde fladfodet.

Hyg

Jacob

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator