Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Inocybe corydalina? (Læst 556 gange) Postet d. 01-10-08 kl. 11:23
En flok på 6-7 stk på fugtig, lerblandet muld under stort bøgetræ.

Hat 65 mm, brun, trævlet med grå "skæl", udbredt med lille pukkel, radiærfibret, brunlig. Stok 75 x 12 mm, lys foroven, mørkere mod den let udvidede basis.

Lugten marcipan/sæbe-agtig, men ikke så kraftig.

Sporer lysebrune, mandelformede 10 x 5 my, glatte.

Jeg nøgler den til Inocybe corydalina, er der alternativer?

Inocybe corydalina? (En flok på 6-7 stk på fugtig, lerblandet muld under stort bøgetræ.
Hat 65 mm, brun, trævlet med grå)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 01-10-08 kl. 12:23. Emne: Inocybe corydalina?
Jeg er på meget gyngende grund:

Ifølge Funga nordica har I. corydalina grågrønt hatcentrum, I. erinaceomorpha, mørkt brunt centrum.

Imidlertid er jeg ikke klar over om disse to har hvide skæl (= et hvidt velum der kaldes velipellis), som din har; det har til gengæld Pære-trævlhat (I. fraudans). Lagde du mærke til om kødet rødmede?

Det kan være Jacob kan sige noget sikkert ud fra dit foto?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 01-10-08 kl. 12:23. Emne: Inocybe corydalina?
Jeg er på meget gyngende grund:

Ifølge Funga nordica har I. corydalina grågrønt hatcentrum, I. erinaceomorpha, mørkt brunt centrum.

Imidlertid er jeg ikke klar over om disse to har hvide skæl (= et hvidt velum der kaldes velipellis), som din har; det har til gengæld Pære-trævlhat (I. fraudans). Lagde du mærke til om kødet rødmede?

Det kan være Jacob kan sige noget sikkert ud fra dit foto?

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 01-10-08 kl. 12:42. Emne: Inocybe corydalina?
I. fraudans står i DS til at have citronformede sporer, hvad denne ikke har, de var mandelformede til en anelse bønneformede.

Hvad angår kødet farveskift har jeg ikke lagt mærke til noget, men jeg kan godt gå en tur (ud i regnvejret!) og hente et nyt eks. med hjem. Lidt frisk luft skal man jo ha .

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 01-10-08 kl. 13:57. Emne: Inocybe corydalina?
Nu er jeg kommt hjem efter en frisk tur i øsende regn - men dejligt alligevel.

Jeg var heldig at finde et noget yngre eks. Kødet rødmer ikke ved deling af svampen, og duften er ikke kraftig nok, at at jeg synes den har gjort sig fortjent til navnet Pæreduftende.

Inocybe corydalina? (Nu er jeg kommt hjem efter en frisk tur i øsende regn - men dejligt alligevel.

Jeg var heldig at )
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (650 x 488)
Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#5 Svar postet d. 01-10-08 kl. 17:22. Emne: Inocybe corydalina?
Hej

tror det er et spørgsmål om hvordan man opfatter lugten på trævlhatte.

Jeg tror ikke dette er en af de "sæbe"-duftende, men derimod Inocybe maculata. Mikro og makro passer fortrinligt.

Mvh

2bias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 Kommentar postet d. 01-10-08 kl. 17:57. Emne: Inocybe corydalina?
Yes, det er den! og du har helt ret i det dér med lugten, man opfatter den forskelligt. Nu har jeg snust til dem igen, kan ikke erkende honningduft, men dog en noget sød duft, som ikke er så vammel endda. Men alt andet er i vinkel - så det må være den.

Tak for hjælpen til jer begge to.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator