Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Slimet vokshat? (Læst 443 gange) Postet d. 08-10-08 kl. 16:22
På kalkrigt gl. overdrev fandt jeg denne lille gule vokshat idag. Har svært ved bestemmelse.

Hat 18-20 mm, citrongul (falmer lidt i gråligt som gammel), meget slimet, tyndkødet, ingen lugt/smag.

Lameller noget lysere gule.

Stok 60 x 2-3 mm, stærkt slimet, ingen længdefure, farve som hatten.

Sporer 8-9 x 5-6 my, men de sporer jeg har set har ikke været noget indsnævrede.

Jeg kan ikke vurdere hverken objektive fund eller sporefund.

Slimet vokshat? (På kalkrigt gl. overdrev fandt jeg denne lille gule vokshat idag. Har svært ved bestemmelse.
Hat 18)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 08-10-08 kl. 17:36. Emne: Slimet vokshat?
På grund af de slimede overflader, farven og lameltilhæftningen ville jeg tro at det var en meget højstokket Slimstokket vokshat, men din har klart bredere sporer. Alternativerne (Gul vokshat og Papil-vokshat) passer ikke godt makroskopisk. - Du er velkommen til at tørre den til mig.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 Kommentar postet d. 08-10-08 kl. 17:40. Emne: Slimet vokshat?
Tak Torbjørn, den er næsten allerede tør. Det var den eneste gule med en stok, der er så slimet, at man næsten ikke kan holde på den, men ifølge Boertmann er den jo sjælden, så derfor...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator