Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Flammehat? (Læst 586 gange) Postet d. 09-10-08 kl. 13:42
Jeg er i vildrede med denne store svamp, som jeg fik udpeget idag på et overdrev.

Der voksede 5 ved siden af hinanden, ikke hekseringsagtigt - mere tilfældigt, de er store, de er gule og de er ruskindsagtige/fintfintskællede.

Jeg tog en med hjem, ikke den største. Dens hat er 23 cm, stokken (afskåret) 16x3½ cm, lameller frie, lædergule. Fastsiddende, hudagtig ring. Kødet lyscreme, noget eftergivende, svampet, ingen smag. Lugten noget syrlig.

Har ikke modne sporer endnu.

Størrelsen peger ubetinget på Fibret flammehat, men voksestedet er ikke præcis typisk synes jeg. Kan det være noget helt andet?

Flammehat? (Jeg er i vildrede med denne store svamp, som jeg fik udpeget idag på et overdrev.

Der voksede 5 v)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 09-10-08 kl. 13:52. Emne: Flammehat?
Jeg har intet andet bud, men voksestedet og den manglende smag er underlige afvigelser.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 14:00. Emne: Flammehat?
Nej, de er meget utypiske synes jeg, alt for utypiske til at jeg bare vil sige, at det er det. Jeg tror at jeg vil lade tråden stå lidt, der kan komme andre tanker frem. Men foreløbig tak.

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg
#3 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 16:24. Emne: Flammehat?
Jeg tør næsten ikke foreslå Gyldenhat, for den kender du vel, men den kunne godt ligne lidt. De 23 cm over hatten passer også ret godt, men jeg plejer at finde dem under skvalderkål eller stor nælde - ikke på overdrev. Vh Jens

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 09-10-08 kl. 16:35. Emne: Flammehat?
Jeg tænkte godt nok på den, men ringen (og den øvre del af stokken er jo besat med tydelige grynede velumrester, så det forekommer mig svært at tro på umiddelbart.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 16:46. Emne: Flammehat?
Jens - selvfølgelig!!!

Det er Gyldenhat - ingen tvivl om det. Jeg har aldrig set den før, men svampen nøgler perfekt på den, selvom Torbjørn har indvendinger

Dejligt at kunne få den ud af tankerne.

Mange tak til jer begge to for hjælpen.

Flammehat? (Jens - selvfølgelig!!!
 Det er Gyldenhat - ingen tvivl om det. Jeg har aldrig set den før, men svam)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 16:49. Emne: Flammehat?
Og er nærbillede af ring m.m.

Flammehat? (Og er nærbillede af ring m.m.)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 09-10-08 kl. 16:57. Emne: Flammehat?
Jeg giver mig; jeg kan godt nok ikke se grynene på ringen, men der er tilstede i hatranden. Så fik du også fundet den

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 17:10. Emne: Flammehat?
Ja, det var meget pudsigt, igår på overdrevet var det en flok børnehavebørn, der kom traskende og var nysgerrige. Dem satte jeg igang med at finde ting og sager - det syntes de var sjovt.

Idag kom der en nydelig, yngre mand målbevidst travende hen til mig for at høre om jeg plukkede svampe? Joda, han fik en forklaring, og så kom det frem, at der voksede nogle store svampe højere op, hvad det nu var for nogle. Det var denne Gyldenhat, men i min store uvidenhed kaldte jeg dem for flammehatte, hvorpå han naturligvis forhørte sig om spiseligheden. Jeg frarådede indtagelse af svampe, man ikke kender. Så var han tilfreds med sin formiddag, og jeg sidder her glad og med en ny art. Ligefrem dagens lille naturoplevelse .

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg
#9 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 17:37. Emne: Flammehat?
Her står de så i flok og rad - i Skanderborg Dyrehave. Vh Jens

Flammehat? (Her står de så i flok og rad - i Skanderborg Dyrehave. Vh Jens)
Jens Maarbjerg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 536)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator