Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frank Desting
Tåreblad ? (Læst 464 gange) Postet d. 09-10-08 kl. 14:42
Er dette Alm. Tåreblad ?

Billedet er taget i Smørmosen i dag.

Hilsen

Frank

Tåreblad ? (Er dette Alm. Tåreblad ?
Billedet er taget i Smørmosen i dag.

Hilsen
Frank)
Foto: Frank Desting
Klik på billedet for original størrelse (650 x 487)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 09-10-08 kl. 15:09. Emne: Tåreblad ?
Det er ikke umuligt Frank, men jeg ville ikke kunne afgøre det uden at kende smagen, og have et nærbillede af lameller og stok på det unge hvide eksemplar. Hvis stokken mangler slør, har grove fnug og hvidfiltet lamelæg med vandklare dråber, så ville det være Alm. tåreblad (i bred betydning).

Gruppen er blevet endnu vanskeligere end vi troede, da DNA-undersøgelser har vist at der er flere ubeskrevne arter i gruppen.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frank Desting
#2 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 15:17. Emne: Tåreblad ?
Tak for dit svar, jeg er nu ret sikker på, at det er Alm. Tåreblad, fik dog ikke smagt på svampen.

Hilsen

Frank

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 09-10-08 kl. 19:57. Emne: Tåreblad ?
Hej Frank

Prøv at se hvad Jan Vesterholt mailede til mig tidligere i dag:

"Det er nok en af de 5-7 arter som i min bog vil nøgle ud der. Lugt ligegyldig, for de lugter ens. Spore- og cystidekarakterer langt mere interessante.

Hvad den rigtige crustuliniforme er, ved ingen før end der er valgt en epitype."

Der skal altså (godt) materiale til at bestemme tåreblade i denne gruppe. Det er rimeligvis Alm. Tåreblad i bred betydning, men et foto er utilstrækkeligt som dokumentation. Jeg beklager at der hermed er endnu en art vi ikke mere kan artsbestemme uden videre.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 21:32. Emne: Tåreblad ?
Hvis det bliver ved på den måde, ender alt med at hedde "svamp sp". Detbliver nemt til den tid

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator