Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Larsen
Svamp eller lav? (Læst 1028 gange) Postet d. 09-10-08 kl. 18:42
Jeg troede først det var grønskive, som sad på en mosovergroet gren af pil, birk eller el. Men ved nærmere eftersyn var det noget helt andet. Er det en lav eller findes der en svamp som ser sådan ud?

Den største er omkring 10-12 mm bred.

Svamp eller lav? (Jeg troede først det var grønskive, som sad på en mosovergroet gren af pil, birk eller el. Men ved n)
Flemming Larsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#1 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 18:43. Emne: Svamp eller lav?
Her er et billede mere

Svamp eller lav? (Her er et billede mere)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 18:57. Emne: Svamp eller lav?
Du pillede ikke lidt i den? Sådan, at man kan se hvordan stokken ser ud, om den sad helt skævt, eller hvad. Jeg tror egentlig, at det er en svamp til Jens H eller Thomas. En fantastisk flot sag!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 09-10-08 kl. 19:47. Emne: Svamp eller lav?
Aner ikke hvad det er - det er dog lidt af et stoffrit trip du har taget os på Flemming, eller har du anbragt en grøn linse på fotografiapperatet

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#4 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 20:41. Emne: Svamp eller lav?
Her er et billede som viser stokken. Det insaætte billede i hjørnet ser stokken før den blev halvtør. Det er lidt uskarpt, men den synes af have hvidgrå hår øverst på stokken.

Svamp eller lav? (Her er et billede som viser stokken. Det insaætte billede i hjørnet ser stokken før den blev halvtør)
Klik på billedet for original størrelse (796 x 522)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#5 Svar postet d. 09-10-08 kl. 21:30. Emne: Svamp eller lav?
Skulle lige klare en fødselsdagskomssammen først, Flemming.

Det er Bleg grønskive (Chlorociboria aeruginosa):

- se linket HER

er jeg meget sikker på. Sjovt nok har jeg lige "diskuteret" grønskive med Torbjørn i anledning af fund af alm. grønskive på Mols. Den blege har jeg aldrig set.

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen

Svaraktivitet:

(62)
#6 Svar postet d. 09-10-08 kl. 21:31. Emne: Svamp eller lav?
Tjaa, nu tør jeg næsten ikke byde, eftersom "de hardcore" som Margaretha og Torbjørn må kaldes indenfor svampene undlader! Men hvorfor er det ikke bare almindelig grønskive?

Mvh. Kevin.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#7 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 21:34. Emne: Svamp eller lav?
Der overlappede vi vist lige Margaretha! Du har garanteret ret, men hvorfor kan det ikke være almindelig?

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 21:42. Emne: Svamp eller lav?
Sorry, jeg skulle lige ha checket størrelsen een gang mere (har vist fået for meget lagkage )

Størrelsen på 10-12 mm passer ikke på bleg grønskive, de er betydeligt mindre, så er det kun alm. grønskive tilbage.

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#9 Kommentar postet d. 09-10-08 kl. 21:45. Emne: Svamp eller lav?
Så er vi da enige i hvert fald! Hvis der er så meget kage at det volder problemer, melder jeg mig desuden gerne som aftager!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator