Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilke paddehatte på træstub? (Læst 2092 gange) Postet d. 13-10-08 kl. 08:50
Svampenørderne må være ved at drukne i spørgsmål fra os uvidende amatører, men de er jo flinke og skrappe, så jeg prøver med dette spørgsmål.

Denne gruppe af paddehatte så jeg i går i udkanten af en løvskov ved Vemmetofte. Voksede på både side og flade af mosbegroet træstub - formentlig lind. I hvert fald var der en del lindetræer langs med den skovvej, hvor stubben stod.

De største hatte er ca. 7 cm Ø, stokken er ret tynd, ca. 5-7 mm Ø, og nærmest hul.

Kan de bestemmes?

Hvilke paddehatte på træstub? (Svampenørderne må være ved at drukne i spørgsmål fra os uvidende amatører, men de er jo flinke og sk)
Foto: Gerner Jensen
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 13-10-08 kl. 08:53. Emne: Hvilke paddehatte på træstub?
Et billede af undersiden, hvor man samtidig kan se, at oversiden er nærmest tofarvet

Hvilke paddehatte på træstub? (Et billede af undersiden, hvor man samtidig kan se, at oversiden er nærmest tofarvet)
Foto: Gerner Jensen
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3186)
#2 Svar postet d. 13-10-08 kl. 09:10. Emne: Hvilke paddehatte på træstub?
Foranderlig Skælhat.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen

Svaraktivitet:

(48)
#3 Svar postet d. 13-10-08 kl. 09:14. Emne: Hvilke paddehatte på træstub?
Det må være Foranderlig Skælhat.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 13-10-08 kl. 12:39. Emne: Hvilke paddehatte på træstub?
Tak skal I have

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(89)
#5 Svar postet d. 13-10-08 kl. 17:48. Emne: Hvilke paddehatte på træstub?
Hej Gerner

Ja, det er Foranderlig skælhat og en af de bedste spisesvampe (de unge hatte kun. Stokken skæres fra).

Du kan kende den på den tofarvede hat, som er lysest i midten og på de kanelfarvede sporer som hurtigt farver lamellerne brune. Desuden er stokken brun med lysere skæl på

Venlig hilsen Anni

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 13-10-08 kl. 19:04. Emne: Hvilke paddehatte på træstub?
Tak Anni, men jeg plukker nu kun svampe hos grønthandleren eller i supermarkedets grøntafdeling. Jeg ved godt, at alle svampe er spiselige, og at det klun er virkningen, der kan være forskellig, men mit kendskab til svampe er alt for begrænset til at tager nogen chancer.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(89)
#7 Svar postet d. 13-10-08 kl. 22:57. Emne: Hvilke paddehatte på træstub?
Hej Gerner

Det er også fornuftigt at gøre, som du siger, når man ikke ved noget om dem

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator