Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Hvilken svamp? (Læst 586 gange) Postet d. 14-10-08 kl. 23:11
Vokser på overdrev, Karup d.d.. Der var fyr og rønnebær træer inden for få meter. Hat 3,5 cm bred, med hvad jeg vil kalde indrullet rand. Hathud hvid til creme farvet, en del med okker farvet midte, jeg ved ikke om det har noget med alderen at gøre, eller det er fordi svampen er hygrofan. Lameller hvide til cremefarvede. Stok 8x3,5 cm hvidlig for oven og lys okkerfarvet for neden hvor den er tilspidset. Kødet hvidt og ikke anløbende, for mig ingen speciel lugt, måske lidt skarp i smagen. Kan vi komme længere end til slægten Hygrophorus?

Hvilken svamp? (Vokser på overdrev, Karup d.d.. Der var fyr og rønnebær træer inden for få meter. Hat 3,5 cm bred, m)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen
#1 Kommentar postet d. 14-10-08 kl. 23:54. Emne: Hvilken svamp?
Jeg synes det ligner snehvid vokshat,som vi fandt på Molslaboratoriet på overdrev, men lad os høre hvad de andre siger.

Mvh. Jette.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 15-10-08 kl. 09:17. Emne: Hvilken svamp?
Hej Jørn

Ja det er ganske rigtigt Snehvid vokshat i bred betydning. Der må være tale om H. virginea var fuscescens (som såvidt husker også kaldes Brunøjet vokshat på dansk), jeg vil meget gerne se et tørret eks. da sporerne skulle være længere end hos den typiske varietet. En anden grund til at jeg gerne vil se den er at David Boertmann i bogen "The genus Hygrocybe" beskriver den fra kalkholdig bogenjord, hvilket vist passer dårligt med dit fund!?

mvh

torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 09:19. Emne: Hvilken svamp?
Torbjørn, er "bogenjord" en slåfejl? Jeg synes ikke at have stødt på dette ord før.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#4 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 10:07. Emne: Hvilken svamp?
ja selvfølgelig skal der stå "jord", det er ikke sådan når redigering foregår i lyntempo - Tak

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#5 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 10:41. Emne: Hvilken svamp?
Tak til Jette og Torbjørn for svarene. Torbjørn, jeg har et par eksemplarer til tørring.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator