Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Heidi Jepsen
Rød fluesvamp i haven under et birk (Læst 1709 gange) Postet d. 15-10-08 kl. 11:51
Hejsa,

Vi har en stor have/park med bl.a. et flot birketræ, men nu er vi ret generet af de mange rød fluesvampe der breder sig med lynets hast. Det er jo ret flot, men da vi har 2 mindre børn er vi ret utrygge ved at have svampene inde i haven, så derfor vil jeg gerne høre om nogle af jer har gode råd til hvordan vi kan komme af med svampene?? De findes også inde i vores skov så der kan vi sagtens nyde synet af dem :o)

Venlig hilsen,

Heidi Jepsen - Grindsted

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 15-10-08 kl. 12:00. Emne: Rød fluesvamp i haven under et birk
Hej Heidi

Jeg tror det bliver meget svært, hvis ikke umuligt at fjerne fluesvampene. Fluesvampene er jo bare "frugter" (omtrent som æbler på et æbletræ) af det, eller de mycelier der findes i jorden. Det kunne måske fjernes uden jeg skal kunne gøre mig klog på hvordan, men der er tale om et samliv til gavn for både træet og svampene.

Hvor gamle er dine børnebørn (mine er to og fem) og de vil gerne se på fluesvampene og de øvrige svampe i vores have, og de spiser ikke længere hvad de finder.

Så mit råd er at snakke, vise og røre ved fluesvampene (ovenikøbet uden at behøve at vaske hænder bagefter, i hvertfald ikke på grund af giften), for voksne mennesker skal der vist et par kilo til at de er dødelige, selvfølgelig nok mindre for børn, men jeg tror ikke det behøver at være et praktisk problem.

med venlig hilsen

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 15-10-08 kl. 18:29. Emne: Rød fluesvamp i haven under et birk
Fluesvampe kan kun leve, hvor der er et træ af passende slags (for Rød Fluesvamps vedkommende birk, bøg eller gran), idet svampens mycelium suger næring fra rødderne af træet. Så du kan blot fælde træet, og fluesvampene vil forsvinde.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 18:48. Emne: Rød fluesvamp i haven under et birk
Man kan jo også nøjes med at fjerne de svampe, der måtte dukke op, men det allerallerbedste er at lære poderne, at man ikke skal putte alt i munden. Der er sikkert mange andre mere eller mindre giftige planter i haven eller andre haver, de små kommer i.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator