Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Ægte Honningsvamp - at være eller ikke være. (Læst 1113 gange) Postet d. 15-10-08 kl. 18:05
Nu skal d´herrer bare se stok! Den er godt nok brækket af, men man kan alligevel se de sartrosa farver, den hvide krave og den næsten identiske lighed med bl.a. Thomas Brandts billede i galleriet. Jeg ved det godt, der er ikke mange skæl på hattene, men sådan så de to forekomster på denne gl. bøgestub nu altså ud. Læg mærke til, at de helt unge heller ikke har mange skæl.

Ægte Honningsvamp - at være eller ikke være. (Nu skal d´herrer bare se stok! Den er godt nok brækket af, men man kan alligevel se de sartrosa farv)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Svar postet d. 15-10-08 kl. 18:15. Emne: Ægte Honningsvamp - at være eller ikke være.
Kan ikke se ligheden med nævnte billede.

Og den smule stok du viser, fortæller ikke meget. Dine hatoversider er noget atypiske for Ægte. De er taget i våd tilstand hvilket ikke er optimalt.

puklerne og de ekstremt få hatskæl (som dog heller ikke tåler regn) siger Køllestokket.

Som sagt kan vi ikke se en ordentlig stok og stokovertrækket aflører ikke meget.

Jeg synes ikke jeg kan bedømme denne fornuftigt. Der er for mange usikre faktorer. Undskyld, men det kan jeg simpelthen ikke.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 15-10-08 kl. 18:18. Emne: Ægte Honningsvamp - at være eller ikke være.
Hej Margaretha

Da jeg nu levede op til forventning og mobbede dig en smule, så skal du også have en slags forklaring.

Jeg må indrømme at jeg synes det er svært: Det ser ud til at ringen er hudagtig og ret vedvarende. Så havner jeg i nøglen sammen med Ægte honningsvamp og A. borealis (Nordlig? h.). Jeg synes jeg mangler de gullige- oliven farvede skær på hatten, og der er heller ikke noget gulligt på stokken, derfor har jeg svært ved at forestille mig at det er ægte h., den anden kender jeg ikke.

Andre karakterer er at kun den sidste har øskenceller og optræder i mindre individrige knipper (mindre end 25).

På den anden side synes jeg heller ikke den ligner Køllestokket (A. lutea, på grund af den udprægede mangel på gullige skæl og tilsyneladende mangel på ulden ring og alternativet A. cepistipes kender jeg ikke!

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 18:42. Emne: Ægte Honningsvamp - at være eller ikke være.
Det er rigtig, at billedet er taget i regnvejr, men det kan da være, at det bliver tørt en dag, så der kan komme foto af en tør hat.

I Danske Storsvampe står : stok 1-2 cm tyk, tilspidset nedefter (kan ikke ses på billedet), ofte i tætte knipper (det må man sige det er), ring veludviklet og hudagtig (ja),hat 3-8 cm (disse var 6-7 cm) klokkeformedet til hvælvet (se de unge), siden affladet oftest med pukkel (ja), NÆSTEN UDEN SKÆL (!), lædergul til gul,mørkere omkring midten (nej), stok 8-15 cm (disses var 7-10 cm) lyst brun(tja), på løvtræ (bøgestub).

Ærlig talt - jeg synes nu nok at det passer meget godt med nøglen. Om Nordling står, at den optræder fortrinsvis om sommeren, jeg ved ikke hvor meget man skal lægge i den karakter.

Jeg har også checket Ludwigs nøgle - der er i overensstemmelse med DS.

Så mangler kun mikroskopi, men det skulle ikke være nødvendigt, vel. Jeg tror ikke at nogen af honningsvampene i naturbasen er mikroskoperet.

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#4 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 18:45. Emne: Ægte Honningsvamp - at være eller ikke være.
Bare giv dem Margaretha

For øvrigt syntes jeg dit oplagte billede er rigtigt godt

Venligst

Ebbe

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 18:49. Emne: Ægte Honningsvamp - at være eller ikke være.
Tak Ebbe - det lunede rigtig godt, når nu de herrer Pot og Pande ( synes, at de skal mobbe en stakkels forsvarsløs kvinde.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#6 Svar postet d. 15-10-08 kl. 19:09. Emne: Ægte Honningsvamp - at være eller ikke være.
Jeg vælger at overhøre din paranoia, og glæder mig til et overbevisende tørvejrsdemonstrationsfoto af den ægte vare

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 19:11. Emne: Ægte Honningsvamp - at være eller ikke være.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#8 Svar postet d. 15-10-08 kl. 22:48. Emne: Ægte Honningsvamp - at være eller ikke være.
Tja, nu er det ikke fordi jeg er meget for at modsige noget af litteraturen. Heller ikke selvom det er et fortidslevn som Danske storsvampe (Jens sagde selv på turen til Mols at ingen regnede med at den skulle være her så længe), men det er kun Nordisk og Køllestokket der er kendt for egentlig at have lave pukler.

Ægte har ofte flere skæl en Køllestokket, da Ægte har en højere koncentration af skæl i midten.

Torbjørn er det Funga Nordica du bruger?

I så fald burde de nok have sat oliven eller gullig skær som sekundær kendetegn, da dette ofte ikke er synligt og slet ikke når man tænker på hvor mange måder lyset kan falde på svampen og den måde mennesker opfatter farver og lys.

Nordlig er samlet i et eksemplar i sommeren 87. Det belæg skulle måske undersøges igen? Alt i alt er det en sommerart og nok ikke en seriøs mulighed her.

Køllestokket er flere steder angivet til at kunne bære hudagtig ring, og det er da også noget jeg observerer jævnligt. Det gule på skællene bliver ofte skjult i rengvejr og med alderen forsvinder det også.

Nej denne svamp er, som den er nu, ikke egnet til bestemmelse.

Jeg holder dog lidt på Køllestokket, men lad os se noget "tørt" materiale.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#9 Svar postet d. 15-10-08 kl. 23:04. Emne: Ægte Honningsvamp - at være eller ikke være.
Ja jeg har fået en dvd med Funga nordica (bogen har jeg endnu ikke).

Hovednøglepunktet er om ringen er ulden, uregelmæssig og hurtig revet; eller om den er hudagtig til ulden, længe hel og regelmæssig.

Køllestokket tilhører den første gruppe sammen med A. cepistipes; mens ægte sammen med A. borealis tilhører den anden gruppe, sammen med Mørk h., som jo ikke ligne de øvrige.

Først indenfor hver art nævnes overfladens og skællenes farver.

Men jeg vil skynde mig at indrømme at mit praktiske kendskab til honningsvampe er ikke stort. Når der imidlertid foreligger gode fotos, så stoler jeg på jeg kan nøgle disse i mange tilfælde.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator