Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Hvilken svamp? (Læst 680 gange) Postet d. 15-10-08 kl. 18:51
Stokken ca. 8 cm. høj. Knold forneden hvorfra 3 svampe voksede op med hver sin knold. Knoldene var sammenvoksede. Voksede frit på jorden i havestue. Duftede "svampeagtigt" med ubehagelige undertoner.

Min gamle svampebog og jeg kom til kugleknoldet fluesvamp. Her må gerne grines højlydt, hvis jeg er helt i skoven Et billede mere på vej.

Mvh. Erik

Hvilken svamp? (Stokken ca. 8 cm. høj. Knold forneden hvorfra 3 svampe voksede op med hver sin knold. Knoldene var s)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#1 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 18:52. Emne: Hvilken svamp?
Andet billede.

Mvh. Erik

Hvilken svamp? (Andet billede.

Mvh. Erik)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#2 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 20:11. Emne: Hvilken svamp?
Hej Erik.

Fantastisk klare billeder.

Hvilket apparat bruger du?

Hilsen Agnete Juul

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 15-10-08 kl. 20:43. Emne: Hvilken svamp?
Hej Erik

Mit svar forsvandt i cyberspace. Jeg er overbevist om at det er Rabarber-parasolhat. Den er for nylig udskilt i flere arter, hvoraf vi har 4 i Danmark.

Jeg mener det er den ægte, begrundet i at den ikke har egentlige skæl, men blot sprækker op, samt den dobbelte ring. Det er ingen fluesvamp, godt nok er stokbasis meget opsvulmet, men der er såvidt jeg kan se ikke antydning af fodpose. Arterne rødmer ved såring eller brud, hvilket jeg ikke kan se her. Min eneste lille betænkelighed er at dine eks. er meget unge, og taget ved så stor forstørrelse at fordelingen af hattens opsprækkethed ikke er helt klar. Den ægte har koncentrisk opsprukkethed.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#4 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 21:21. Emne: Hvilken svamp?
Mange tak Torbjørn,

Den rødmede lidt senere. Så er det nok den samme jeg spurgte om fornylig fra et drivhus - se linket HER. Dem satte jeg ikke lige sammen. Jeg må vist hellere holde mig til Rabarber-parasolhat ubestemt.

Agnete: Nikon D70 med Sigma makro 105 mm., og i dette tilfælde blitz.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 15-10-08 kl. 21:48. Emne: Hvilken svamp?
Erik, normalt vil jeg meget gerne have motivet tæt på, men når det gælder store eksemplarer af Rabarber-parasolhatte, så er det en fordel at se hatten på lidt afstand; til gengæld er det fint at få stokken og lamellerne ret tæt på. Når der ellers er tale om rimeligt materiale, tror jeg at det er muligt at sætte navn på fotos i rigtig mange tilfælde!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#6 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 21:56. Emne: Hvilken svamp?
Det kan jeg godt se logikken i Torbjørn. Jeg er ny med svampe, men vil prøve at huske det til næste gang.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg

Svaraktivitet:

(19)
#7 Svar postet d. 16-10-08 kl. 11:13. Emne: Hvilken svamp?
Jeg har selv i mit drivhus de sidste par år haft noget, der ligner din. Dem har jeg bestemt til Chlorophyllum brunneum (efter nøgle og beskrivelse i "Svampe" nr 50).

Der er mikro, men hvis den vokser i drivhuse, kompostbunker o.l. og har en ofte randet knold og en ring der er enkel, gerne tyk (ikke dobbelt), så er det nok den.

Hvis man spiser den, risikerer man mavepine.

Vh Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#8 Kommentar postet d. 16-10-08 kl. 18:05. Emne: Hvilken svamp?
Mange tak Jens,

Det er også den jeg formoder det sandsynligvis er. Og som jeg nævner i den tråd jeg henviser til, fremkaldte smagsprøven også noget ubehag.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator