Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Agnete Juul
Hvilken svamp (Læst 473 gange) Postet d. 15-10-08 kl. 20:08
Fra Hørbylunde 18-9

Jeg var så naiv, da jeg tog billedet, at tro den måtte være nem. Men det er den altså ikke for lille mig, selvom jeg har tyret alle mine bøger igennem.

Jeg kan ingenting sige om lugt og smag, men nr.2 billede er forstørret noget op.

Hilsen Agnete

Hvilken svamp (Fra Hørbylunde 18-9
Jeg var så naiv, da jeg tog billedet, at tro den måtte være nem. Men det er den)
Agnete Juul har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#1 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 20:09. Emne: Hvilken svamp
andet billede

Hvilken svamp (andet billede)
Agnete Juul har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 15-10-08 kl. 20:36. Emne: Hvilken svamp
Hej Agnete

Jeg vil mene at det er Tue-fladhat (Gymnopus acervatus), den er ikke sjæden, typisk i store knipper på råddent nåletræ, jeg ville have været helt sikker hvis jeg mærkede den seje konsistens; men jeg ville gerne have det bekræftet af nogle som også kender arten.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen

Svaraktivitet:

(65)
#3 Svar postet d. 16-10-08 kl. 09:02. Emne: Hvilken svamp
Det kan godt være at Torbjørn har ret. Jeg synes bare stokken burde være mere eller mindre fladtykt. Og så genere misfarvningen af lamellerne mig. Det leder mig hen i retning af Gulmælket eller blødende huesvamp - godt nok i en meget tør tilstand.

Lagde du mærke til om der var farvet væske i stokken?

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#4 Kommentar postet d. 16-10-08 kl. 09:43. Emne: Hvilken svamp
Nej, men jeg mener de er for store og faste til at være huesvampe. Det tætte knippe har jeg heller ikke set med huesvamp.

Men jeg lærer vel med tiden ikke bare at nøjes med at bruge kameraet.

Hilsen Agnete.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 16-10-08 kl. 09:54. Emne: Hvilken svamp
Hvor store er de Agnete, sådan cirka?

Jeg frafalder Knippe-fladhat, når jeg ser dit første foto nede i venstre hjørne, de små eks. ligner slet ikke den.

Dernæst ville jeg give Flemming ret i at det er en huesvamp. Hvis den hav de været lille, voksede på nåletræ, og have nitrøs lugt, så ville jeg have skudt på Stinkende huesvamp (Mycena stipata); men uden flere oplysninger så forbliver det noget gætværk

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#6 Kommentar postet d. 16-10-08 kl. 10:18. Emne: Hvilken svamp
Det skal I ikke høre for. Jeg vil tro størrelsen er ca 3cm. for de største, men det kan jo også kun blive et gæt.

Jeg gemmer billedet som en sp. Så kan jeg måske finde nogle igen til næste år. Det er rart at have noget at se hen til.

Men tak.

Hilsen Agnete

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator