Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Elstrøm
Ingen Ide om hvilken svamp det kan være! (Læst 820 gange) Postet d. 15-10-08 kl. 21:23
Hej derude

Den er fundet i Risskov og jeg kan endnu engang ikke finde den i "politikens". Den gror som i kan se på en gammel træstamme. Jeg er ret sikker på at begge billeder er af samme svamp. Håber der er nogen, der har et bud. På forhånd tak

Mvh Ole

Ingen Ide om hvilken svamp det kan være! (Hej derude
Den er fundet i Risskov og jeg kan endnu engang ikke finde den i "politikens". Den gror )
Ole Elstrøm har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole Elstrøm
#1 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 21:24. Emne: Ingen Ide om hvilken svamp det kan være!
Endnu et

Ingen Ide om hvilken svamp det kan være! (Endnu et)
Ole Elstrøm har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#2 Svar postet d. 15-10-08 kl. 21:26. Emne: Ingen Ide om hvilken svamp det kan være!
Jeg siger Køllestokket honningsvamp - så må vi se om honningsvampeeksperterne er enige .

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen

Svaraktivitet:

(62)
#3 Svar postet d. 15-10-08 kl. 21:33. Emne: Ingen Ide om hvilken svamp det kan være!
Det siger jeg også, men jeg er ikke en af ekspertene!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 15-10-08 kl. 21:37. Emne: Ingen Ide om hvilken svamp det kan være!
Hej Ole

Dine svampe er meget unge, og taget med lidt stor afstand, der gør det svært at se farven på hat- og stokskællene, og det er heller ikke til at se om ringen er flosset eller hudagtig. Men det ligner godt nok Køllestokket Honningsvamp.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Svar postet d. 15-10-08 kl. 22:28. Emne: Ingen Ide om hvilken svamp det kan være!
begyndende pukkel, gule skæl både på hat og stok samt kølleformet stok = Køllestokket honningsvamp.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#6 Kommentar postet d. 15-10-08 kl. 22:33. Emne: Ingen Ide om hvilken svamp det kan være!
Michael, jeg kan med god vilje godt se at nogle hatskæl er gule, men altså ikke på stokken, er det mine øjne det er galt med, eller din fantasi der løber af med dig?

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#7 Svar postet d. 15-10-08 kl. 22:59. Emne: Ingen Ide om hvilken svamp det kan være!
Torbjørn se på det nederste billede.

Det eksemplar der er længst mod ventre synes jeg at jeg kan ane gulligt ved stokbasis venstre side. De øvriges lader også til at have en smule gulligt skær, men det er svært at se i de overbelyste stokke. Desuden ville så meget køllestok være højst besynderligt på de andre arter. Ja undtagen Nordisk (som jeg ikke ved om folk har underkendt som art endnu) og så Armillaria cepistipes, som kun er indsamlet i Dragved Skov, og som vel nærmest ellers er ukendt i DK.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 15-10-08 kl. 23:17. Emne: Ingen Ide om hvilken svamp det kan være!
Jeg kan ikke se nogle gule skæl!

Interessante oplysninger om de sjældne af dem. Hvor har du oplysningen om honningsvampen i Draved skov fra?

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#9 Svar postet d. 16-10-08 kl. 00:11. Emne: Ingen Ide om hvilken svamp det kan være!
Søg på Armillaria cepistipes under botanisk museums database eller foreningens database, og så den vej ind under Botanisk museums samlinger.

Der er ikke engang finderens navn, så det er med forbehold, om fundet er reelt. Der skal noget til før man bare lige melder cepistipes ud.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator