Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Rald
Hvilken Knoldslørhat (8)? (Læst 424 gange) Postet d. 16-10-08 kl. 13:37
Er dette Cortinarius talus? Der er ret så mange nye navne at vælge imellem i Funga nordica!

Hat ca. 5 cm bred, uden velum, med hygrofant randbælte. Kød bleggulligt, i hattoppen honninggult. Lugt svag, sødlig-phlegmaciumagtig, mere metallisk i knoldkødet. Ingen reaktion med KOH på hatten, stokknoldoversiden, knoldkødet og stokkødet, men mørkt rødbrunt i hatkødet.

Bøgeskov ved Maribo Søndersø, under bøg nogle meter fra skovvvej.

Hvilken Knoldslørhat (8)? (Er dette Cortinarius talus? Der er ret så mange nye navne at vælge imellem i Funga nordica!

Hat c)
Foto: Erik Rald
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#1 Svar postet d. 16-10-08 kl. 17:34. Emne: Hvilken Knoldslørhat (8)?
-farver på hat (evt billede)?

-violet lamel-æg?

-sporeform og størrelse?

mvh

2bias

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#2 Kommentar postet d. 16-10-08 kl. 17:53. Emne: Hvilken Knoldslørhat (8)?
Hatfarven ses fint på dette billede, som er taget godt et døgn efter plukningen, mens det første billede er fra stedet.

Violet lamelæg så jeg ikke, og ser jeg stadig ikke på det sidste friske eksemplar. Det violette skær på lamellerne på billedet er jeg lidt uforstående over for, jeg så det ikke i felten.

Mikro må vente.

Hvilken Knoldslørhat (8)? (Hatfarven ses fint på dette billede, som er taget godt et døgn efter plukningen, mens det første bil)
Foto: Erik Rald
Klik på billedet for original størrelse (688 x 800)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator