Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten DD Hansen
Hvilken overdrevs-hat? (Læst 596 gange) Postet d. 16-10-08 kl. 22:53
Hej alle

Den her er helt tilbage fra 2004... en oktoberdag på overdrevet bag Molslab. Den har henligget som ubestemt i arkivet, men kan måske få et navn eller noget der ligner? Jeg synes, det ligner noget vokshat, men er det nu også det?

På forhånd tak

DD

Hvilken overdrevs-hat? (Hej alle

Den her er helt tilbage fra 2004... en oktoberdag på overdrevet bag Molslab. Den har hen)
Morten DD Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 16-10-08 kl. 22:59. Emne: Hvilken overdrevs-hat?
Hej DD

Det er en Ametysthat, men jeg kan ikke afgøre om det er Tvefarvet eller Stor a. der skal jeg have et billede af hele stokken og eventuelle hatskæl. Stokken ser dog ud til at være for fibret til at kunne være Rød ametysthat.

Med mindre overdrevet er hedeagtigt så undrer det mig at se dem der!, hedeagtige plantager ville være mere oplagt.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#2 Svar postet d. 16-10-08 kl. 23:04. Emne: Hvilken overdrevs-hat?
Jeg synes, det ligner Tvefarvet Ametysthat. Jeg har fundet den på mager bund i Gribskov sidste år.

Poul Evald

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen
#3 Kommentar postet d. 16-10-08 kl. 23:05. Emne: Hvilken overdrevs-hat?
Tusind tak! Håret høgeurt, lancetvejbred, tveskægget ærenpris og den slags ligner nu den klassiske lokalitet lige bag Molslab. Men det jo surt overdrev, på grænsen af hede.

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#4 Svar postet d. 16-10-08 kl. 23:50. Emne: Hvilken overdrevs-hat?
Jeg kan ikke se noget, der peger væk fra Rød Ametysthat (Laccaria laccata).

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Svar postet d. 17-10-08 kl. 00:13. Emne: Hvilken overdrevs-hat?
Nej jeg vil også mene at dette er Rød ametysthat som Rald. Der er ikke noget der peger i andre retninger.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#6 Svar postet d. 17-10-08 kl. 06:24. Emne: Hvilken overdrevs-hat?
OK - jeg bøjer mig, Rød ametysthat passer også meget bedre med et overdrev, faktisk fandt jeg den selv på et overdrev meget tæt på Molslab for 2 uger siden!?

Når jeg gik ind der, syntes jeg at stokken var for fibret, men meget fibret er den bestemt ikke. Jeg kan heller ikke se nogle hatskæl som på Stor og tvefarvet, men det var vist fordi jeg antog at DD´s foto ikke var skarpt nok på hatoverfladen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator