Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Hvilken stor svamp på træstamme? (2 billeder) (Læst 1208 gange) Postet d. 16-10-08 kl. 23:25
Denne fantastiske svamp stod og pyntede som den eneste på en lang træstamme i skovbunden (løvtræ). Kan den bestemmes?

Størrelse: Hat ca. 12 cm. Stok ca. 15 cm

Hedvigslund skov, Odense, 15-10-08

Venlig hilsen Anni

Hvilken stor svamp på træstamme? (2 billeder) (Denne fantastiske svamp stod og pyntede som den eneste på en lang træstamme i skovbunden (løvtræ). K)
Foto: Anni Lene Nielsen
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 Kommentar postet d. 16-10-08 kl. 23:27. Emne: Hvilken stor svamp på træstamme? (2 billeder)
Lameller

Hvilken stor svamp på træstamme? (2 billeder) (Lameller)
Foto: Anni Lene Nielsen
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 16-10-08 kl. 23:46. Emne: Hvilken stor svamp på træstamme? (2 billeder)
Det er Sodfarvet Skærmhat (Pluteus cervinus). Kendelig på de frie, lyserøde lameller.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 Kommentar postet d. 17-10-08 kl. 00:00. Emne: Hvilken stor svamp på træstamme? (2 billeder)
Hej Erik

Tak skal du have. Det var dejligt, at den kunne få navn

Jeg kan se, at jeg har haft sådan en før, men den var helt lysebrun på hatten og voksede direkte i skovbunden. Så de varierer åbenbart meget i udseende og voksested

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#4 Kommentar postet d. 17-10-08 kl. 00:43. Emne: Hvilken stor svamp på træstamme? (2 billeder)
Hattens farve varierer hos Sodfarvet Skærmhat fra gråbrun til hvid og til sort. Men den vokser på træ.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 17-10-08 kl. 00:54. Emne: Hvilken stor svamp på træstamme? (2 billeder)
Hej Erik

Jeg fandt dette foto i Galleriet af den svamp du var med til at bestemme sidste år. Den stod i skovbunden, men måske med træ under. Men den er helt brun

Det faldt mig slet ikke ind, at denne overhovedet havde noget med den at gøre. Men når jeg læser tråden igen , kan jeg godt se, at den jo ligner. Lærerig oplevelse med denne nye udgave af den. Så tak for assistancen igen

- se linket HER

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator