Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Hvilken puklet huesvamp? (Læst 428 gange) Postet d. 16-10-08 kl. 23:36
Denne ser så karakteristisk ud, at den måske?? kan bestemmes. Jeg har ingen billede af undersiden, for den stod helt alene og jeg nænnede ikke at vælte den omkuld.

Den har brun stok.

Hedvigslund skov, Odense

15-10-08

Venlig hilsen Anni

Hvilken puklet huesvamp? (Denne ser så karakteristisk ud, at den måske?? kan bestemmes. Jeg har ingen billede af undersiden, f)
Foto: Anni Lene Nielsen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 17-10-08 kl. 07:03. Emne: Hvilken puklet huesvamp?
Hej Anni

Rigtigt nydeligt foto - men du bliver altså nød til at lære at slagte dem engang imellem, når du ønsker at få et navn.

For huesvampenes vedkommende: Hvordan er overfladen: Slimet, tør, dugget osv., lameller: farvet lamelæg eller ej, tilheftning, er de tætte eller fjerne. Kød: lugt, evt. smag, er der farvet væske eller ej.

Alle disse ting kan du ikke undersøge med mindre du slagter et eks. eller to, til gengæld får du ofte et navn på kræet

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#2 Kommentar postet d. 18-10-08 kl. 00:49. Emne: Hvilken puklet huesvamp?
Hej Torbjørn

Tak for svaret

Jeg overgiver mig og dropper huesvampene (igen-igen). Det var faktisk imod min vilje, at jeg tog billedet, for jeg ved godt, at de er håbløst svære. Men den var så smuk, at jeg tænkte, at måske... når nu den havde sådan en fin pukkel.

Det er for omstændeligt at skulle skrive så meget om hver, når jeg er ude med kameraet, så jeg overlader dem til de sejge af slagsen

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 18-10-08 kl. 06:57. Emne: Hvilken puklet huesvamp?
Nej Anni, de er bestemt ikke håbløse. Allerede ved at notere lugt og smag, og fotografere to eks., det ene så man kunne se lamellerne, så kunne der måske nås et resultat!

med opmuntrende hilsner

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 Kommentar postet d. 18-10-08 kl. 21:06. Emne: Hvilken puklet huesvamp?
Hej Torbjørn

Tak for svaret igen. Så vil jeg se, om der dukker nogle op, som gør mig nysgerrig nok til at forsøge mig med dine forslag

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator