Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. oktober 2008

Hjejlerne skal tælles.

På DOF læser jeg at hjejlerne skal tælles, det samme med viber og spover.

Tirsdag d. 14. oktober sad vi, fruen og jeg, ved Sønderho på Fanø og kikkede på fuglelivet ind mod fastlandet, gæs og gravænder i hobetal, flot og dejligt.

Så sker det. I kikkerten så vi stribe efter stribe af formentlig hjejler dukke frem. Fortmation efter formation dukkede de op i horisonten, lige så langt vi kunne se fra syd til nord, helt fantastisk. De slog sig ned ude ved den lavvande kyst og da de alle var samlet fløj de op i en kæmpe "sky" og fløj frem og tilbage i en halv times tid. Sortsol, jo jo men dette skue var da så fantastisk at jeg aldrig vil glemme det. Antalet af fugle tør jeg ikke gisne om men det var mere end 1000 stk. måske 2000 jeg tør ikke gætte men der var vildt mange.

Seancen tog en halv times tid, så satte de sig og det var så det. det var en rigtig god oplevelse.

Viber og storspove.

Torsdag d. 16. oktober var vi på diget ved Sneum Å´S udløb, ved det nyoprettede fuglereservat som jeg ikke husker navnet på. Der så vi en flok viber på vel 300 stk. Skønt skue som mindede mig om min barndom hvor vi kunne se samme skue her oppe ved Frederikshavn. Da vi gik på diget kom der et par store flokke af storspover fra syd som ikke var helt enige, nogle ville ind i reservatet mens andre forsøgte at fortsætte langs diget men det endte med at alle satte sig i reservatet. Da de kom havde de kraftig modvind og dem som valgte at raste i reservatet blev nærmest smidt ned, flot skue. Vi var i en af de hytter som er ved Sneum å´s udløb og hørte spoverne flyve videre ved ca. 22 tiden.

Konklusion, Fanø er fantastisk i efterårs ferien og garenteret hele året. Vi har været der to år i træk og kommer der garenteret igen.

Tak, men til hvem, måske gud.

Ærbødigst Bent Gravesen.

De senest indberettede arter i Naturbasen: