Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Olacv Nymand
Hvilken svamp er mon det her? (Læst 1214 gange) Postet d. 23-10-08 kl. 22:23
Billedet er fra September. Vokser i bed med let sur jord og træflis over. Der er desuden nogle tykke grene fra enebær og lidt nedfald fra div. nåletræer.

/Hans Olav

Hvilken svamp er mon det her? (Billedet er fra September. Vokser i bed med let sur jord og træflis over. Der er desuden nogle tykke)
Foto: Hans Olav Nymand
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Svar postet d. 23-10-08 kl. 22:34. Emne: Hvilken svamp er mon det her?
Unge Plettet flammehat.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 23-10-08 kl. 22:34. Emne: Hvilken svamp er mon det her?
Velkommen i forum Hans Olav!

Normalt er det nødvendigt at se både hat, stok og lameller, og helst ved en større forstørrelse, men i dette tilfælde kan det næppe være andet end Fibret flammehat (Gymnopilus spectabilis); den er bestemt ikke spiselig og iøvrigt rædselsfuldt bitter, der har været en del tråde om den her i efteråret.

Mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Svar postet d. 23-10-08 kl. 22:38. Emne: Hvilken svamp er mon det her?
Hvorfor siger du fibret på nål Torbjørn?

Godt nok ved jeg ikke om flisen er løv, men det plejer flis ikke at være!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Olacv Nymand
#4 Kommentar postet d. 23-10-08 kl. 22:45. Emne: Hvilken svamp er mon det her?
Hej,

Tak for de hurtige svar. Jeg var selv kommet frem til plettet flammehat (så derfor har jeg accepteret det svar), men når jeg nu sammenligner med de billeder der er her må jeg sige at det er fibret flammehat.

/Hans Olav

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 23-10-08 kl. 22:50. Emne: Hvilken svamp er mon det her?
Den kan godt gå på nåletræ omend sjældent. Den vigtigste karakter her er at Fibret flammehat har en stor hudagtig ring, men Plettet flammehat er mindre og langt spinklere, og er den mere eller mindre plettet på hatten, hvad jeg ikke har set hos Fibret f.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Hans Olacv Nymand
#6 Kommentar postet d. 23-10-08 kl. 22:54. Emne: Hvilken svamp er mon det her?
Nu var jeg lige ude og checke. Jeg kan ikke se noget materiale af løvtræ, men kan heller ikke helt afvise det. Naboen har birk et stykke væk og i nærheden står der en laurbærkirsebær.

Kan tilføje at en af hattene endte med en diameter på 12 cm - men jeg har ikke kunnet finde en ring på nogen af stokkene.

/Hans Olav

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#7 Svar postet d. 23-10-08 kl. 22:58. Emne: Hvilken svamp er mon det her?
Så frafalder jeg Hans Olav!- men jeg er heller ikke parat til at skrive under på Plettet flammehat.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Hans Olacv Nymand
#8 Kommentar postet d. 23-10-08 kl. 23:10. Emne: Hvilken svamp er mon det her?
Hej,

Jeg tror på den fibrede - trods at jeg ikke har set en ring. Mine svampe lignede det her billede på en prik: - se linket HER

Her er ringen ikke ret tydelig, men kan dog ses...

/Hans Olav

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#9 Svar postet d. 23-10-08 kl. 23:12. Emne: Hvilken svamp er mon det her?
Hm har aldrig hørt om den på løvtræ Torbjørn. Kan ikke finde den i Funga nordica nu selvom jeg kikker den side igennem den er registerført til, men vi lader til at have en masse muligheder

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator