Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Jørgen Grønbjerg
Scanning af dias (Læst 14418 gange) Postet d. 26-10-08 kl. 20:52
Jeg efterlyser gode råd til hvordan man effektivt med et godt teknisk resultat og til en rimelig investering får scannet de bedste af sine mange gode gamle lysbilleder til digitale filer.

Nogle af de aktive brugere her MÅ have erfaringer med diasscannere - erfaringer jeg håber I vil dele ud af....

Hvilket "maskineri" er anbefalelsesværdigt?

Med venlige hilsner

Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Peter Borch
#1 Svar postet d. 26-10-08 kl. 21:55. Emne: Scanning af dias
Hej Lars Jørgen

Jeg har haft stor glæde sidste vinter med at scanne alle ,næsten alle mine gamle dias ind.

Jeg har brugt en scanner der hedder

Plustek Opticfilm 7300. den kan scanne både gl.dias og negative film helt op til 7200 dpi. jeg købte den hos

- se linket HER for 1675 kr.

Besvar | Kommentér

Peter Borch
#2 Svar postet d. 26-10-08 kl. 22:05. Emne: Scanning af dias
hej igen

sender lige et billede fra 1975 som er scannet ind, så kan du danne dig et indtryk af hvordan de bliver

venlig hilsen

Peter Borch

Scanning af dias (hej igen
sender lige et billede fra 1975 som er scannet ind, så kan du danne dig et indtryk af hvor)
Foto: Peter Borch
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#3 Kommentar postet d. 27-10-08 kl. 09:00. Emne: Scanning af dias
Hej

Tak for svarene - så vidt.

Peter; tak for eksemplet, men har du ikke et nyere dias du har scannet hvor der er mere knald på farverne. Jeg har yndet at kombinere mit hedengangne Nikon-SLR med Fuju-film; det synes jeg dengang gav de bedste, klareste, reneste farver (men holdning til valg af film var jo dengang næsten af religiøs status!).

Ville derfor blive glad for et eksempel der ikke er så tamt - med så meget blåstik som det du har uploaded med elefanterne.

Andre brugere på F&N må også have erfaringer med f.eks. Nikon- eller Canon-scannere??!

Mvh

Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad
#4 Kommentar postet d. 27-10-08 kl. 11:08. Emne: Scanning af dias
Kære Lars Jørgen

Hvis du skal kunne anvende scanningerne til print og tryk i fuldgod kvalitet, kommer du ikke uden om en rigtig og god filmscanner. Det er de ovennævnte filmscannere – med al respekt – ikke. De angiver en høj opløsning (mange PPI), men er ikke skarpe. Desuden har de et ret lavt kontrastomfang, så billederne bliver ret flade. En billig filmscanner eller en billig/mellemdyr bordscanner (flatbed) med filmenhed kan udmærket anvendes til at scanne dias, som skal trykkes i lille størrelse eller vises på skærm, men så heller ikke mere. Den reelle opløsning er ikke så høj som angivet fordi hverken softwaren eller optikken er verdens bedste.

Tilbage på markedet af gode filmscannere er kun Nikon, og de er vist nok udgået af produktion i september i år. (Canon, Epson og Minolta stoppede med rigtige filmscannere for flere år siden). Så det er ved at være sidste udkald! Dine to muligheder er Nikon Coolscan V eller 5000 (forkellen er først og fremmest muligheden for at sætte en ”føder” til 50 dias på den sidstnævnte – smart, men hundedyr). Ud over stor skarphed har Nikon-modellerne også en høj D-Max på ca. 4 (densitetsomfang, dvs. evne til at håndtere et stort kontrastomfang. Det er især vigtig for at få rene skyggepartier uden grums. Bemærk at D-skalaen er logaritmisk, så der er stor forskel på fx D-Max 3,6 og 4,0).

De gode råd:

* Fuji-film har generelt holdt farverne godt, og leverer normalt et godt resultat ved scanningen. Vær kun glad for, at du ikke skal bakse med Kodachrome, som på flere måder er meget vanskelige at håndtere.

* Sørg for at sortere billederne grundigt først. Det sparer megen tid, hvis billederne skal have nye numre og tekst. Hjælper også til at undgå at scanne dubletter og det, der ligner.

* Scan ved største opløsning (her 4000 ppi), så du fanger de flest mulige detaljer i originalen. Du kan jo altid gøre det scannede billede mindre med færre detaljer, men ikke større med flere detaljer. Det store billede fylder mere, men plads på harddisk koster kun få øre per billede.

* Brug meget gerne ”digital ICE” til at fjerne evt. ridser, pletter o.a. på filmen. Den funktion er guld værd.

* De mørke partier er en stor udfordring for scanneren. Scan med såkaldt oversampling (4-8 x) for at undgå grumsede skyggepartier. Det tager længere tid, men resultaterne er derefter.

* Scan ved scannerens standardindstillinger uden justering af farver, kontrast osv. ved scanningen. Disse justeringer gennemføres nemlig først, når billedet afleveres til computeren. Og så kan du meget bedre lave justeringerne selv i fx Photoshop med mulighed for at finjustere, fortryde og gemme det justerede billede som en kopi af originalscanningen.

* De vigtigste justeringer er typisk lysning af de mørke partier (værktøj ”højlys/skygger”), justering af hvidbalance for at fjerne farvestik (pipetteværktøj i et område, som skal være neutralt gråt) og farvemætning.

* En god scanning kræver også et godt program til den nødvendige billedbehandling. Adobe Photoshop Elements til ca. 700 kr. er nok det bedste billige bud. Mange auto-funktioner med gode resultater, bl.a. auto farve korrektion. (Hvis man kan klare det med auto, hvorfor så bøvle med manuelle justeringer? Selvfølgelig hopper man over, hvor gærdet er lavest!).

* Det tager tid at scanne en større samling dias. Men ligesom med at spise elefanten: Det går, når man tager en bid ad gangen. Lad gerne scanneren køre, mens du laver noget andet. Så føles tiden ikke så lang. Lav justeringerne bagefter på en stak billeder ad gangen. Scanneren bruger det meste af computerens arbejdshukommelse – så hvis man scanner nye billeder og billedbehandler gamle på samme tid, går begge dele bare for langsomt.

* En scanneren arbejder i sit eget langsomme tempo, som ikke afhænger af styresystem, RAM-mængde o.l. Derfor kan det være en rigtig god idé at køre scanneren på en ældre computer (med en ekstern harddisk til billederne) specielt til dette formål. Så er den nyere computer ledig til andet arbejde.

Desværre er det vist ikke let at finde brugte filmscannere. Måske fordi de har det med at bryde ned efter ca. 10 år eller 10.000 scanninger, og som det derefter ikke betaler sig at få repareret.

Held og lykke

Anders Tvevad

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#5 Kommentar postet d. 27-10-08 kl. 11:33. Emne: Scanning af dias
Kære Anders

1000 tak for svaret - det var lige præcis et svar som dit jeg håbede at "få fremkaldt". Ikke at de øvrige svar ikke var reelle nok, men jeg havde netop behov for at gå mod en mere "professionel" scanning af de uvurderlige fotos fra dansk og anden natur, herunder mediterrane orkidéer, lidt Afrika og Madagascar.

Jeg vil gerne kunne give dig et grønt flag for det gode og uddybende svar, men dit indlæg var tilsyneladende "blot" en kommentar...? Vil du ikke klikke "besvar" på spørgsmålet for oven??

Nok en gang - tak for de gode råd!

Mvh

Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#6 Kommentar postet d. 27-10-08 kl. 12:13. Emne: Scanning af dias
Jeg kan se, at Coolscan V stadig kan fås herhjemme til den nette sum af kr. 5140,-, mens den tilsyneladende endnu bedre Coolscan 5000 ED koster kr. 9495,-.

Begge er pt. på lager hos - se linket HER

Ja, så mangler der jo bare en mindre Lotto-gevinst for at kunne komme i gang....

mvh

/ LJ

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#7 Svar postet d. 30-10-08 kl. 20:42. Emne: Scanning af dias
Jeg arbejder stadig på at få scannet mine dias/negativer fra forrige århundrede... det tager jo en evighed.

nå men det jeg bare ville sige var at jeg bruger Canon flatbed 8800F og er udemærket tilfreds med resultatet, der vel også sket en del i udviklingen af flatbed de senere år set i forhold til dedikerede dia/neg. scanner.

vedlagt eks. på scan af et kodachrome 64 fra 1988

mvh

Frank

Scanning af dias (Jeg arbejder stadig på at få scannet mine dias/negativer fra forrige århundrede... det tager jo en e)
Frank Overgaard Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen

Svaraktivitet:

(8)
#8 Svar postet d. 22-11-08 kl. 20:32. Emne: Scanning af dias
Jeg bruger en Nikon Coolscan 5000 ED, hvor der medfølger et godt program, og den er jeg meget tilfreds med (Dog er den tilkøbte fødeenhed til 40-50 dias gået i stykker, men den bruger jeg egentligt ikke, da det med støvfri linseklud og trykluft alligevel er svært at rense alle billeder fuldstændigt, så det alligevel er nødvendigt at se et præview af det enkelte og evt, scanne det om - nogle kan evt. rettes digitalt).

Billederne får dog ofte en let skærpning bagefter.

Scanning af dias (Jeg bruger en Nikon Coolscan 5000 ED, hvor der medfølger et godt program, og den er jeg meget tilfre)
Foto: Tom Nygaard kristensen
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Preben Virkus
#9 Svar postet d. 20-02-09 kl. 02:34. Emne: Scanning af dias
Mange glemmer at scanning af dias er enormt tidskrævende, at resultatet afhænger af scanneren samt af at der foretages en efterbehandlingen af det enkelte billede.

Aldi har et tilbud på dias scanner til kun 995,- i denne uge - men det ville overraske mig meget hvis resultatet kan sammenlignes med en professionel scanner som Nikon Coolscan 5000 ED.

Jeg er indehaver af - se linket HER" TARGET=_blank title='- se linket HER' rel='nofollow'>- se linket HER

Vi scanner med Nikon Coolscan 5000 eller 9000 til henholdsvis DKK 10.000 og 20.000. Derudover har vi Imacon scannere til DKK 140.000,-

Vi tilbyder alle typer scanninger af dias, negativer, film i ruller, foto, hele albums etc. og priserne begynder fra DKK 0,99 pr. billede.

Scanningen sker i vores søsterselskab i Nord Afrika - vi garanterer for sikkerheden og leverer et professionel scanning. Sendes dine billeder med PostDanmark som en rekommanderet pakke - så løber man ingen risiko. Er pakken først i vores varetægt så håndteres denne ikke af andre – dvs. at vi leverer billederne i egne biler til vores søsterselskab og når vi sender billederne retur sker dette også som rekommanderet pakke.

Prisen ligger på et niveau, hvor de fleste vil sige, at det ikke længere kan betale sig, at man selv kaster sig ud i et projekt med at scanne billeder i større mængder.

Læs mere om løsningen på - se linket HER" TARGET=_blank title='- se linket HER' rel='nofollow'>- se linket HER

Med venlig hilsen

Preben Virkus

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator