Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Øllgaard
Hvordan indsætte pile i billede ? (Læst 7263 gange) Postet d. 28-10-08 kl. 09:46
Jeg har Photoshop, som jo "kan alt" med fotos. Det er mig, der ikke kan det, jeg gerne ville, f.eks. at indsætte pædagogiske pile i mine fotos.

Jeg har set dem i et billede her for længe siden.

Særlig i mosfotos kan det være rart at kunne indsætte små vejledende pile.

Kan nogen give en pensionistvenlig opskrift på, hvordan man gør ?

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(4)
#1 Svar postet d. 28-10-08 kl. 10:32. Emne: Hvordan indsætte pile i billede ?
Jeg har indsat pile og tekst på et af dine tidligere billeder. Der er mange måder at gøre det på. Jeg gjorde sådan her.

Jeg arbejdede på billedet, mens jeg så det i 100% gengivelse. Jeg valgte blyanten i redskabspaletten. Jeg valgte en passende tykkelse i bjælken foroven. Jeg valgte en passende farve ved at klikke på de to farvede overlappende firkanter i redskabspaletten og klikke i den farvede dialogboks, der så kommer frem. Jeg trak en streg hen til det sted, jeg vil udpege, mens jeg holdt Shift-tasten nede (den, der giver store bogstaver). Det sikrer, at stregen bliver lige, vandret eller lodret. Den kan ikke tegne på skrå. (Jeg arbejdede på selve billedet (baggrunden), det vil andre ikke gøre, men på en kopi af baggrundslaget.) Jeg valgte tekstredskabet (det store T) i redskabspaletten. Jeg valgte en skrifttype i bjælken foroven. Jeg skrev den ønskede tekst et passende sted. Jeg gentog proceduren med en anden pil og en anden tekst. Jeg smækkede lagene sammen i Lag-paletten (det vil programmet gøre automatisk, når man gemmer i jpg-format). Jeg gemte i web-format. Jeg lukkede filen og sagde nej til at gemme ændringer, så er den oprindelige fil uskadt.

Hvordan indsætte pile i billede ? (Jeg har indsat pile og tekst på et af dine tidligere billeder. Der er mange måder at gøre det på. Je)
Erik Rald har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#2 Kommentar postet d. 28-10-08 kl. 11:02. Emne: Hvordan indsætte pile i billede ?
Kære Erik !

Tusind tak, fordi du gad ! Dit forslag er en mulighed, som jeg tror, at jeg kan arbejde med nu efter din grundige forklaring.

Jeg havde nu forestillet mig små, drejelige pile (ala markør), evt. flere i forskellige farver. Den tilhørende tekst skal ikke stå i billedet, men i kommentarer/beskrivelse-feltet. Kan det også lade sig gøre ?

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(4)
#3 Svar postet d. 28-10-08 kl. 11:26. Emne: Hvordan indsætte pile i billede ?
Måske noget i denne stil? Tallene kan så referere til teksten i kommentarfeltet.

Jeg gjorde sådan her. Jeg skrev arrows i søgefeltet i Google. Op kommer en masse sider med uanede mængder af færdigtegnede pile til gratis afbenyttelse. Jeg valgte en tilfældig pil fra det første link. Jeg højreklikkede på den og lagde den ned på min harddisk. Den var i GIF-format. Jeg åbnede billedet af pilen fra Photoshop. Det viste sig, at der var sort baggrund omkring den. Den fjernede jeg ved at vælge pipetten og selektere den sorte farve og slette den. Jeg valgte derpå hele billedet. Jeg valgte flytteredskabet øverst i redskabspaletten. Jeg åbnede mosbilledet, så begge billeder var åbne på samme tid. Jeg klikkede på pilen og trak den over på mosbilledet, hvor den skulle være. Derpå roterede jeg billedet af pilen 30 grader mod uret og gentog proceduren. Derpå satte jeg tallene på som ovenfor og gemte billedet til webbrug.

Hvordan indsætte pile i billede ? (Måske noget i denne stil? Tallene kan så referere til teksten i kommentarfeltet.

Jeg gjorde sådan)
Erik Rald har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#4 Kommentar postet d. 28-10-08 kl. 11:52. Emne: Hvordan indsætte pile i billede ?
Nej, hvor godt ! - men sikke et arbejde du har haft med at finde løsningen, som du åbenbart også har haft brug for i dine billeder.

Tak, tak ! Nu kan du se, om jeg finder ud af det, - jeg skal bruge pilene i et billede af levermosset Frullania dilatata.

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#5 Kommentar postet d. 28-10-08 kl. 12:49. Emne: Hvordan indsætte pile i billede ?
Hej Hans

Du kan designe dine egne pile i Photoshop, så de får lige den størrelse og farve du ønsker. Klik først på 1. derefter 2.

mvh Anne Vibeke

Hvordan indsætte pile i billede ? (Hej Hans

Du kan designe dine egne pile i Photoshop, så de får lige den størrelse og farve du ønsk)
Anne Vibeke Tossell har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator