Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Hvilken svamp? (Læst 976 gange) Postet d. 31-10-08 kl. 15:30
En lille gruppe. Den største er ca. 15 cm. i diameter.

Med mit begrænsede kendskab, minder den mig lidt om netbladhat, men farven er anderledes, og denne vokser mellem brændenælder op af en ældre kompostbunke, dog nærheden af granstubbe. I dag, Buskhede.

Undersidebillede på vej.

Mvh. Erik

Hvilken svamp? (En lille gruppe. Den største er ca. 15 cm. i diameter.
Med mit begrænsede kendskab, minder den mig )
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#1 Kommentar postet d. 31-10-08 kl. 15:31. Emne: Hvilken svamp?
Underside og stok.

Hvilken svamp? (Underside og stok.)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 31-10-08 kl. 15:53. Emne: Hvilken svamp?
Hej Erik

På grund af den tofarvede hat, med blågrå rand (et tegn på at hatten er hygrofan), så er jeg ret overbevist om at det er en stor, bleg form af Spinkel hekseringshat - - -, lidt pudsigt eftersom vi snakkede om den forleden som en forvekslingsmulighed til Violet hekseringshat, nu kan du selv sammenligne dem ,

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#3 Kommentar postet d. 31-10-08 kl. 17:31. Emne: Hvilken svamp?
Mange tak Torbjørn,

Ja det er da pudsigt!

Der var is på toppen i morges da jeg fandt dem, det kunne den åbenbart godt tåle. Efter at have set på billeder rundt omkring, er jeg sikker på at du har ret (så sikker som en amatør nu kan være). Der er især et billede i galleriet, der ligner på en prik ovenfra.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#4 Svar postet d. 31-10-08 kl. 22:39. Emne: Hvilken svamp?
Hvad med Tåge-Tragthat (Clitocybe nebularis/Lepista nebularis). 15 cm bred!

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 31-10-08 kl. 22:55. Emne: Hvilken svamp?
Det var også min første tanke Erik, men hattens hygrofanitet, svagt violette farve i randen passer ikke, og lamellerne ser ikke ud til at være cremefarvede (selvom farverne selvfølgelig kan snyde noget på et fotografi). Jeg er ret tryg ved at kalde den Spinkel hekseringshat, selvom jeg indrømmer den er meget stor.

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#6 Kommentar postet d. 01-11-08 kl. 13:29. Emne: Hvilken svamp?
Hej,

Jeg har i dag været ude og kigge på dem igen, parat til at tage flere billeder. Det behøvede jeg ikke, da farverne på de første svarer utrolig godt til virkeligheden.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 01-11-08 kl. 16:02. Emne: Hvilken svamp?
Jeg kan altså ikke få ind i mit hoved, at en Spinkel hekseringshat kan have så nedløbende lameller, og jeg kan heller ikke finde fotos hvor dette er vist.

Nu har jeg jo fået konstateret, at jeg ikke er nogen ørn til hekseringshatte , men Eriks svampe synes jeg ligner mest en stor, gammel Brunstænket hekseringshat.

Det kunne være rart med lidt mikroskopi her.

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#8 Kommentar postet d. 01-11-08 kl. 16:18. Emne: Hvilken svamp?
Det er ikke nemt at sidde her i eksperternes krydsild

Margaretha, jeg fornemmer ikke disse svampe som gamle, jeg fandt en ny klat i dag relativ tæt på. Jeg har svært ved at se den som brunstænket, hvis denne fra forleden ellers er korrekt bestemt - se linket HER. Men nedløbende lameller har også undret mig. Som nævnt før er jeg dog helt ny med svampe.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#9 Svar postet d. 01-11-08 kl. 16:37. Emne: Hvilken svamp?
Erik, kan jeg få dig til at tørre et eks. til mig, et lille stykke med lameller og hat på er tilstrækkeligt, jeg må se at få manet mine mistroiske medmykologer i jorden med risikoen for selv at blive manet

Nå spøg til side: Så vidt jeg ved er Spinkelt hekseringshat den eneste der kan have sådanne svage violette farver, men vigtigere i min første bedømmelse var at den var tydeligt hygrofan. Erik hvis du ser både den og Violet hekseringshat senere i frisk stand, vil du så checke om der er forskel på lugten af dem og om muligt beskrive denne.

Skrev sidst at det generer mig at eksemplarerne er meget store, men jeg har siden læst at Bon (fransk mykologer) angiver en varietet med 10(-12) cm bred hat!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator