Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Krogh
Hvilken orange svamp? (Læst 2412 gange) Postet d. 02-11-08 kl. 19:17
Jeg prøver med en orange svamp mere - sikkert også svær. Den ligner lidt en miniature badesvamp. Den har spængt barken på en løvtræstamme. I dag, Poulstrup Sø, Nordjylland.

Mvh

Peter

Hvilken orange svamp? (Jeg prøver med en orange svamp mere - sikkert også svær. Den ligner lidt en miniature badesvamp. Den)
Foto: Peter Krogh
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 02-11-08 kl. 19:38. Emne: Hvilken orange svamp?
Slimsvampen Tubifera ferruginosa.

Ole

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#2 Svar postet d. 02-11-08 kl. 19:52. Emne: Hvilken orange svamp?
Du skriver, at den har sprængt barken, betyder det, at den vokser frem gennem barken, for så tror jeg bestemt ikke at det er en Tubifera ferrigunosa men mere Cinnoberporesvamp. Rørte du ved den? Konsistens? Flere billeder?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 Kommentar postet d. 02-11-08 kl. 20:17. Emne: Hvilken orange svamp?
Enig, Margaretha, det må vi vide. Jeg synes dog ikke, at overfladen ligner porer.

Ole

Besvar | Kommentér

Peter Krogh
#4 Kommentar postet d. 02-11-08 kl. 20:40. Emne: Hvilken orange svamp?
Umiddelbart tror jeg ikke det er Tubifera ferruginosa. Den består ikke af runde kugler.

Jeg har kun dette ene billede. Svampen er vokset ud gennem barken, som dette lidt større billede forhåbentlig viser.

Hvilken orange svamp? (Umiddelbart tror jeg ikke det er Tubifera ferruginosa. Den består ikke af runde kugler.
Jeg har kun)
Besvar | Kommentér

Peter Krogh
#5 Kommentar postet d. 02-11-08 kl. 20:46. Emne: Hvilken orange svamp?
Svampen er nærmest som en badesvamp i opbygningen og blød. Den er ca. 10 mm høj.

Hvilken orange svamp? (Svampen er nærmest som en badesvamp i opbygningen og blød. Den er ca. 10 mm høj.)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 Kommentar postet d. 02-11-08 kl. 21:19. Emne: Hvilken orange svamp?
Så duer ikke vore to forslag tror jeg. Var det egetræ?

Nu skal man vist til at lægge hovedet virkelig i blød, for hvad har vi af spongiøse svampe - og så med den farve? Og du er sikker på, at det virkelig er en svamp og ikke noget skrammel, der er sat fast på træet. Jeg spørger, fordi jeg en gang gjorde mig kæmpeanstrengelser for at få fat i en uhyggeligt spændende svamp ret højt oppe på en træstamme. Det lykkedes - og så kunne jeg se, at en eller anden idiot havde sat et stykke udtværet tyggegummi fast!

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 02-11-08 kl. 21:26. Emne: Hvilken orange svamp?
Kan man forestille sig en helt ung Hapalopilus?

Besvar | Kommentér

Peter Krogh
#8 Kommentar postet d. 02-11-08 kl. 21:36. Emne: Hvilken orange svamp?
Jeg mener, det var en birkestamme, den sad på.

Jeg tror, svampen er go´ nok, det lignede ikke noget menneskegjort, og der var et par stykker mere, dog knap så store på samme stamme.

Mvh

Peter

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 Kommentar postet d. 02-11-08 kl. 21:51. Emne: Hvilken orange svamp?
Nej Peter, jeg tror, at jeg holder fast i en meget ung Cinnoberporesvamp trods alt.

Men der må da komme flere på banen, der kan få lov at kloge sig .

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator