Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos) (Læst 638 gange) Postet d. 15-11-08 kl. 21:59
Hvilken svamp vokser på undersiden af 30 mm tyk halvrådden gren af Rød-el. Lugten lidt jordagtig, men om der er grenen eller svampen er svært at afgøre. 2-3 porer pr. mm. Har en idè om det kan være Rodfordærver (Heterobasidion annosum). er det korrekt? Karup 15/11/2008.

Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos) (Hvilken svamp vokser på undersiden af  30 mm tyk halvrådden gren af Rød-el. Lugten lidt jordagtig, m)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#1 Kommentar postet d. 15-11-08 kl. 22:00. Emne: Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos)
Lidt tættere på.

Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos) (Lidt tættere på.)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 15-11-08 kl. 23:16. Emne: Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos)
Rød-El og Rodfordærver hører ikke så godt sammen. Prøv, om ikke den er let at pille af substratet. Og prøv så at kigge nærmere på, hvad det brune midt i billedet er - sidder svampen ikke på det???

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#3 Kommentar postet d. 16-11-08 kl. 11:39. Emne: Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos)
Tak for svaret, Erik. Nu skrev jeg godt nok, at svampen voksede på Rød-El, da der langs den bæk hvor jeg fandt svampen kun vokser Rød-El, men der kan godt være der er sneget sig en Hæg ind imellem. Grenes tilstand gør de umuligt, i hvert tilfælde for mig, at sige hvilken træart der helt eksakt er tale om. Svampen er meget vanskelig at pille af substratet. Det brune midt i fotoet er ældre svamp, jer tror af samme type.

Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos) (Tak for svaret, Erik. Nu skrev jeg godt nok,  at svampen voksede på Rød-El, da der langs den bæk hvo)
Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 16-11-08 kl. 12:03. Emne: Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos)
Svampen set lidt fra siden.

Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos) (Svampen set lidt fra siden.)
Besvar | Kommentér

Erik Rald
#5 Kommentar postet d. 16-11-08 kl. 13:59. Emne: Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos)
Så vil jeg ikke byde på den.

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 16-11-08 kl. 14:09. Emne: Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos)
Tak for forsøget, Erik.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#7 Svar postet d. 20-11-08 kl. 20:19. Emne: Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos)
Jeg tro vi har fat i Antrodiella hoehnelii. Den gror på fjorgamle frugtlegerem og ved inficeret af elle-spejlporevsmap (Inonotus radiatus). Hvis frugtlegemerne er mega-sejge og gullige skulle den være i skabet!

mvh

Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#8 Kommentar postet d. 20-11-08 kl. 21:43. Emne: Svamp på undersiden af halvrådden gren. (2 fotos)
Tak for svaret, Claus. Har lige undersøgt belæg og frugtlegemerne er som du skriver mega-sejge og gullige, så den skulle være god nok.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator