Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Objektiv til plantefotografering. (Læst 4443 gange) Postet d. 16-11-08 kl. 17:26
Jeg har et Nikon D70 og 105 mm. makro. Så langt så godt, men jeg mangler et objektiv der egner sig til planterne i fuld figur.

Jeg har vedhæftet et billede taget med kitobjektivet 28-80 taget med brændvidde 60 mm. Det er pivuskarpt hvis man ellers kunne se detaljer på dette neddroslede billede. Planten er omkring en meter høj. Dette er så nok de største planter jeg normalt vil fotografere.

Det er den type billede jeg ønsker, men det skal være skarpt!. Det skal jo så nok være med fast brændvidde. Hvilken brændvidde og hvilken model vil jeg være bedst tjent med?

Mvh. Erik

Objektiv til plantefotografering. (Jeg har et Nikon D70 og 105 mm. makro. Så langt så godt, men jeg mangler et objektiv der egner sig t)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole Andersen
#1 Kommentar postet d. 16-11-08 kl. 22:11. Emne: Objektiv til plantefotografering.
Da jeg var Nikon-fotograf, brugte jeg Nikons 60mm macroptik til måske 60% af mine optagelser, herunder også plantegrupper. Den optik er stadig god, såvidt jeg har forstået.

At jeg nu bruger Canon, er mere fordi man der fik meget for pengene for ca. 5 år siden, da jeg blev omskåret til digital-fotografering, samt at Canon var langt foran Nikon med sin IS-opfindelse, så jeg også havde suppleret med noget Canongrej, som lod sig anvende på et digitalt hus. Men det er første de seneste år, jeg har flottet mig med en længere brændvidde til macrofotografering. Lidt skridtbesparende luxus skal man jo have med den tiltagende alder!

Mvh. Ole

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#2 Kommentar postet d. 16-11-08 kl. 22:26. Emne: Objektiv til plantefotografering.
Tak Ole,

Jeg er dog interesseret i stor dybdeskarphed, så er du sikker på at det skal være en makro. 60 kontra 105 mm. makro forandrer vel bare afstanden man skal fotografere fra, eller bliver dybdeskarpheden bedre?

Undskyld hvis jeg spørger dumt, men jeg er på herrens mark her, og vil gerne være lidt sikker inden jeg investerer et større beløb.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Leif Høgh Olsen

Svaraktivitet:

(5)
#3 Svar postet d. 16-11-08 kl. 22:41. Emne: Objektiv til plantefotografering.
Hvis du ønsker noget der tegner virkelig sparpt på et Nikon kamera er Zeiss måske interessant.

- se linket HER

Disse linser findes alle med Nikon F bajonet men har ingen autofocus eller billedstabilisator. Min personlige erfaring er at disse faciliteter er inderligt overflødige til den slags billeder, du beskriver.

De har alle en god nærafstand, jeg bruger selv 21 mm'' eren med C/Y- bajonet, dog på en Olympus E510 med adapter.

MVH Leif

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Søren Brøndum Christensen

Svaraktivitet:

(7)
#4 Svar postet d. 17-11-08 kl. 00:00. Emne: Objektiv til plantefotografering.
Hej Erik.

Som du selv siger så er det ikke nemt at se at billedet er uskarpt.

Hvis uskarpheden ikke skyldes bevægelses uskarphed pga. for langsom lukkertid så skyldes det højst sandsynligt objektivet. Af de kitobjektiver der blev solgt med D70 var det vist kun 18-70 objektivet der var af rimelig kvalitet.

Dybdeskarpheden har ikke noget med objektivets fabrikat og kvalitet at gøre. Den afgøres alene af objektivets brændvidde, afstanden til motivet fra censorplanet og til sidst af blænderindstillingen.

Se her:

- se linket HER

Med hensyn til dybdeskarpheden giver du nu heller ikke dig selv de store chancer ved at fotografere en række planter der står 45 grader på objektivet og så gå tæt på. Det kan ikke andet end gå galt.

Hvis penge ikke er spørgsmålet så et D300 (D700)kamerahus med et Nikkor 24-70mm f/2.8 G ED AF-S objektiv.

Dette objektiv er så tæt på fast brændvidde (prime)objektiver som man kan komme med en zoom. Ydermere har objektivet en nærgrænse på 36 cm (svjh). Det er ikke macro men kan alligevel gå forholdsvis tæt på.

Test af objektivet kan ses her:

- se linket HER

Nogle vil måske mene at der er overkill at sætte et FX objektiv på et DX kamera, men det betyder at du kun bruger centrum af glasset og aldrig kommer ud i hjørnerne hvor det måske er lidt "tyndt".

Mit forslag om D300 (D700) skyldes at du med de flere pixels kan gå længere væk fra motivet og derved få væsentlig større dybdeskarphed. Du kan så lave et udsnit og alligevel bevare et bæredygtigt foto. Så skader det jo heller ikke at investeringen er fremtidssikret. Det er et objektiv for livet.

Der kan skrives meget mere i den sag.

Hvis det har din interesse kan ovennævnte konfiguration og evt. andre ses/prøves her hos mig hvis det har din interesse. Der er jo ikke mere end et par stenkast imellem os. Så bare sig til.

Mvh Søren C

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Andersen
#5 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 06:43. Emne: Objektiv til plantefotografering.
Hej igen,

dybdeskarpheden kan du godt eksperimentere lidt med, også med dine uværende objektiver.

Og selv om dit lille zoomoojektiv åbenbart ikke er blandt de skarpeste i fototasken, kan du godt få en forestilling om mulighederne.

Brug et stativ eller i mangel af dette en eller anden form for solid fastgørelse af kamera.

Brug en eller anden opstillling i dine nære omgivelser som motiv og skyd nogle forsøgsserier. Det kan være noget så simpelt som at skyde skråt hen over en opslået bogside, så man kan studere bogstaverne.

Dels har du jo en macrooptik, og så kan du anvendde de to yderbrændvidder på din zoom. Sæt kameraet til blændeprioritering, altså tag en serie skud med forkellig blænde. Ikke nødvendigvis hele skalaen, men f.eks. 5.6 - 11 - 22.

Herefter vil du i det mindste have kendskab til dybdeskarphedens forunderlighed. Teknikken er god at kende, fordi man så kan styre det indtryk billedet kan give. Så er det jo ikke nødvendigvis sådan, at man partout skal knalde sine billeder ved brug af mindst mulig blænde (og husk at "små" blændetal som f.eks. 2.8 og 4.0 giver lille dybdeskaphed, mens "store" blændetal som f.eks. 16 og 22 giver stor dybdeskarphed).

Men der kan være grunde til at holde en begrænset focus - og andre grunde til at vise f.eks. en plantegruppe ved størst mulig dybdskarphed.

Men skarphed skal der altid være, hvadenten du vælger den snæver eller dyb!

Så det er vigtig med god kamerastøtte, og her kan stativet være nyttigt, ligesom man også kan skrue op for ISO-værdien. Sålænge det blot er en forsøgsrække du arbejder med, er det jo ligegyldigt, hvordan du løser problemet.

Da mit kendskab til Nikon pt. er ringe, skal jeg ikke udtale mig om andet en den udmærkede macronormal. Jeg kunne også forestille mig, at du kunne have fornøjelse af en kortere og fast brændvidde med god nærafstand. Men så er det ikke længere macro...

Forestil dig, at du kravler rundt om en plantegruppe med din nye optik, og så sætter der sig en af de sommerfugle, som kan give visse af trådens brugere orgasme (jeg nævner ingen navne...) i et blomsterhoved - så er det rart at kunne gå over til nærfoto uden at skulle skifte optik.

Der kan jo også være nogle flinke fok, som over et par dage vil låne dig en optik i håb om en handel?

Husk at være kritisk! Kig f.eks. på dine billeder ved 100% forstørrelse under billedbehandlingen. Det skal de kunne tåle. Ellers er det YT!

Mvh. Ole

(en slags fotograf)

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#6 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 15:07. Emne: Objektiv til plantefotografering.
Jeg siger tusind tak de Herrer for kompetente og forståelige svar. Det har sat mange ting på plads i mit hoved.

Jeg har brugt en del af dagen på at læse anmeldelser, og at gennemgå mine gamle plantebilleder med skæven til blænde og brændvidde med mere. På det gamle kitobjektiv viser det sig at blænden skal være fra 8-ca.11 for størst skarphed. Det er ubrugeligt på brændvidde 28, antageligt på 80, og bedst på ca. 50. Men stadig ikke helt godt nok til min smag.

Jeg har samtidig kigget på størrelsen af udsnit (hvis det er det det hedder) og er kommet frem til at en fast brændvidde på 50 må være sagen til mine ønsker.

Da økonomi desværre også betyder noget er jeg foreløbig blevet lun på Nikon 50mm f/1.8 D, der får utrolig gode anmeldelser og alligevel er billig - se linket HER. Jeg vil så hellere bruge besparelsen til et ekstra hus, så jeg ikke skal skrue af og på, når dræberdyret kommer forbi, medens jeg fotograferer planter, hvilket kun er af og til.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Jimmy Lassen
#7 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 16:32. Emne: Objektiv til plantefotografering.
Hej Erik

Nu ved jeg godt at økonomien betyder en del, men til f.eks. billedet af skærmplanterne ville en Nikkor PC være ideel. På objektivet kan man tilte linserne så skarphedsplanet følger striben af planterne, og derved få dem skarpe. Selv har jeg haft stor glæde at PC 85 mm som tegner helt utroligt skarpt. Nikon har 3 forskellige PC objektiver. Her er Nikons hjemmeside - se linket HER og her er der anmeldelser, fra den norske naturfotograf Bjørn Rørslett, af de fleste af Nikons objektiver, deriblandt PC’erne, - se linket HER

I disse tråde står der også lidt om dybdeskarphed kontra brændvidde - se linket HER

- se linket HER

Hilsen Jimmy

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#8 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 17:04. Emne: Objektiv til plantefotografering.
Tak Jimmy,

Det er et interessant objektiv du nævner der, omend noget dyr som du også selv nævner.

Med hensyn til det billede jeg indledte med, har jeg ikke noget imod at de bageste er lidt uskarpe, bare de forreste i focus er skarpe i detaljerne, hvilket som nævnt ikke er nemt at se på dette billede at de ikke er. Det kan være svært at udtrykke sig præcist, med alle de synsvinkler der er i spil her

Jeg har læst de tråde om skarphedsplan du nævner flere gange før. Det siver ligeså stille ind efterhånden, selv om der stadig er er ting man kan undres over. Denne tråd har dog hjulpet.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Jan Fredsholt

Svaraktivitet:

(10)
#9 Svar postet d. 19-11-08 kl. 11:10. Emne: Objektiv til plantefotografering.
>>Jeg er dog interesseret i stor dybdeskarphed...

Der er desværre ikke nogle genveje til stor dybdeskarphed ud over den kendte med lille blændeåbning. Du bør tage et Point-and-shoot kamera med i dine ovejelser, de er ofte ret undervurderede. De har en lille brændvidde (og chip) der betyder at dybdeskarpheden bliver meget stor i forhold til et SLR. Jeg har netop købt i et nyt Canon G10 med en brændvidde på 6.1-30.5 mm. Her får du både stor skarphed og dybdeskarphed for 3.500,-, samt at det dejligt nemt at have med i tasken.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator