Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder) (Læst 2619 gange) Postet d. 16-11-08 kl. 23:44
Disse store svampe var der mange af på en fældet træstamme. De var svære at se detaljer på, fordi kulden har fået bugt med dem. Men de ser så karakteristiske ud, at de måske alligevel kan bestemmes.

Der var ikke noget at se tydeligt på undersiden.

Odense, Sandhusskoven 16-11-08

Venlig hilsen Anni

Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder) (Disse store svampe var der mange af på en fældet træstamme. De var svære at se detaljer på, fordi ku)
Foto: Anni Lene Nielsen
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 Kommentar postet d. 16-11-08 kl. 23:45. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
tættere på

Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder) (tættere på)
Foto: Anni Lene Nielsen
Besvar | Kommentér

Kristian Borum
#2 Kommentar postet d. 16-11-08 kl. 23:49. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
For svampeeksperterne skal det nok være let nok at besvare, men for os andre....

Uden størrelsesangivelse minder det mest af alt om en Mammut, der er segnet over en bakkekam!

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 00:09. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Hej Kristian

En strandet mammut!!!

Det var da en fin beskrivelse af den. Jeg kunne ikke selv have fundet et bedre udtryk

Det var netop p.g.a størrelsen, at jeg fik øje på den. Hvis du sammenligner med omgivelserne kan du se, at den er stor. Denne gruppe målte noget i retning af 25 X 25 cm. Her er et oversigtsbillede, som måske kan give en bedre størrelsesfornemmelse.

Venlig hilsen Anni

Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder) (Hej Kristian

En strandet mammut!!! ;-)
Det var da en fin beskrivelse af den. Jeg kunne ikke selv)
Anni Lene Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#4 Svar postet d. 17-11-08 kl. 00:34. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Det må være Skællet Stilkporesvamp, men det er ikke typisk, at den vokser på døde træstammer.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 00:48. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Hej Erik

Ja, det var også den eneste, jeg kendte, som lignede. Men der var jo ingen skæl at se. Er du sikker eller kun ca?

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 17-11-08 kl. 07:30. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Anni, Skællet Stilkporesvamp kan sagtens miste skællene når den er rigtig gammel; på den anden side, så er den så gammel at jeg ikke ville brýde mig om at sætte navn på den, efter min mening bør du ikke indrapportere "gamle lig", jeg ville slette den og vente til maj og checke stedet igen for at få noget helt overbevisende.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 17-11-08 kl. 19:46. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Hej igen Anni

Jeg kan godt forstå hvis du føler dig lidt i en kattepine med hensyn til identiteten da Eriks og mit svar peger i forskellige retninger.

Men vi er næppe uenige om at det må være Skællet Stilkporesvamp, så langt så godt.

Min indvending er principiel, da jeg bestemt ikke synes at vi skal have fund af gamle, for længst afdøde indsamlinger ind på F&N. Det skyldes dels at gamle fund generelt er vanskeligere at bestemme men i dette tilfælde især fordi det giver et ganske forkert indtryk af artens sæson!

Forestil dig at det i fremtidens dansk svampebøger står at den vokser hele året, baseret bl.a. på fund fra F&N, når den i virkeligheden kun er frisk ca. fra maj til juli måned!

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 22:02. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Hej Torbjørn

Tak for dit svar. Allerførst har du helt ret i, at det er et gammelt lig, men det var så interessant at se på, at jeg gerne ville vide, hvad det havde været, før det afgik ved døden

Dernæst er der ingen obs at slette, for jeg indberetter ikke noget, som ikke er 100% sikkert artsbestemt

Min synsvinkel:

Forfald er for mig også skønhed. Så jeg er ikke enig med dig i, at denne svamp ikke er interessant. Tværtimod, så var det det mest interessante, jeg så i skoven. Desuden er jeg vant til fra planterne, at vi gør et arbejde for at afbilde dem året igennem. De findes jo også, når de er afblomstrede, og vi går og finder dem om vinteren, hvor frøstande og andre detaljer gør dem smukke og kan afgøre, hvad det er for nogle. For at lægge disse billeder ind, er man nødt til at melde obs på funddato. Så jeg vidste ikke, at svampe kun er interessante lige i højsæsonen. Men så vil jeg da nøjes med at filme "ligene" for fremtiden og lade være med at spørge

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 22:08. Emne: Hvilken kæmpesvamp på træstamme? (2 billeder)
Jeg kan godt følge dig, Anni, og synes bestemt også at det er en god idé med billeder af svampe fra ung til gammel - men her beder du om et navn på en gammel, ukendt svamp - og det netop dét, der er hagen ved det hele. Du kan ikke være tjent med et "måske" ditten eller datten, vel? Det skal den 100% rigtige art på.

Du kunne jo besøge en eller anden interessant svamp gennem sæsonen og fotografere de forskellige aldersstadier.

Gamle svampe, og navnlig hvis de også har fået lidt frost, er meget vanskelige at bestemme ud fra et billede.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator