Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Hygrophorus unicolor? (Læst 659 gange) Postet d. 17-11-08 kl. 17:17
Dette må være ovenstående - men de ligner påfaldende Jettes fra forleden - der landede som H. lindtneri.

Voksede ved basis af stor bøg på rig, kalkrig jord.

Obj. ses hat 35 mm, slimet, hvidcreme med brunorange midte. lameller svagt udrandede til kort nedløbende, mange korte. Stok 40 x 4 mm, noget fnugget øverst ellersglat, meget let slimet til tør. Lugt en anelse frugtagtig, ingen spec. smag. Neg KOH.

Mikr.: basidier 2-sporede. Sp. 8 x 4,5 my, ellipsoide, hvide, neg. Melzer.

Jeg har en formodning om, at Jettes også er H. unicolor, men der var jo diskussion om arten.

Hvad siger I andre?

Hygrophorus unicolor? (Dette må være ovenstående - men de ligner påfaldende Jettes fra forleden - der landede som H. lindtn)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#1 Svar postet d. 17-11-08 kl. 17:57. Emne: Hygrophorus unicolor?
Jeg vil jo mene, at det er lindtneri, da hatten er udpræget tofarvet. Men som nævnt i en anden tråd, er jeg kommet stærkt i tvivl om, hvorvidt der virkelig er to arter.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 17:59. Emne: Hygrophorus unicolor?
Funga Nordica arbejder med to arter, om det mest er opdeling efter voksested ved jeg ikke, men H Lindtneri står som 4-sporet og mine var 2-sporede. Jeg ved ikke om det er en nøglekarakter?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 17-11-08 kl. 19:32. Emne: Hygrophorus unicolor?
Jeg har set gruppen alt for lidt til at kunne have nogen mening om en eller to arter. Begge dine nøglekarakterer samt sporemålet passer bedst på H. unicolor.

Jan og jeg fandt den på Møn sidste år og han gik først og fremmest op i hvilken mykorrhizavært der var til stede. Der er flere arter i slægten beskrevet med både 2 og 4-sporede basidier, så jeg er rimeligt kold overfor at din indsamling har det første istedet for det andet. Men da den afviger på det punkt ville det også af den grund nok være rimeligt at tørre den, er det en kendt lokalitet Margaretha?

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 17-11-08 kl. 19:48. Emne: Hygrophorus unicolor?
Jeg har aldrig set denne svamp før, dvs. jeg har aldrig lagt mærke til den.

Så tager jeg den beslutning, at den registreres i Svampefund som H. unicolor, så må vi se hvad Thomas siger til den. Hvis ikke man kan gå efter nøglekaraktererne, hvad i al verden skal man så?

Jeg har belæg.

Hvis I er uenige i ovenstående, må I hellere fortælle mig det.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 30-11-08 kl. 18:01. Emne: Hygrophorus unicolor?
Fundet blev godkendt i Svampefund som H. unicolor af Thomas Læssøe.

Jeg spurgte ham direkte om problemet, og svaret lød, at mykorrhizaværten er overordentlig væsentlig i elfenbensgruppen, og at der er højst sandsynligt, at andre sneglehatte kan være lige så partnerspecifikke. Han foreslår, at man følger Funga Nordica indtil videre, og at min svamp derfor p.t. skal henføres til H unicolor.

Så ved vi det. Jettes blev ikke kommenteret.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator