Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Knud Aage Filt
hvilken hvid svamp på fyr ? (Læst 1468 gange) Postet d. 18-11-08 kl. 16:17
Hvad er mon dette ? jeg har set den på undersiden af fyrregren,den måler kun ca.20mm.ø.og ca.5 mm.ud. Ret sej og kan pilles af værten.Ålbæk klitplantage.D.D.

hvilken hvid svamp på fyr ? (Hvad er mon dette ? jeg har set den på  undersiden af fyrregren,den måler kun ca.20mm.ø.og ca.5 mm.u)
Knud Aage Filt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 18-11-08 kl. 17:38. Emne: hvilken hvid svamp på fyr ?
Hej Knud

Jeg vil tro det er en Rækkeporesvamp, enten Antrodia heteromorpha eller A. ramentacea, på grund af de meget fjerne porer og voksestedet. De er begge meget sjældne; så hvis der er mere end et eks. skal du nok plukke et til dokumentation; men vent lige lidt:

Hvis Jacob eller Jens H. kommer med en sikker dom og iøvrigt ikke mener det er nødvendigt at den skal belægges, så skal vi nok rette os derefter.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#2 Kommentar postet d. 19-11-08 kl. 07:24. Emne: hvilken hvid svamp på fyr ?
Hej Torbjørn ,det lyder godtnok spændende.Der er et eks.mere,der er meget mindre,så det er intet problem.Jeg viser et foto mere i alle tilfælde.MVH.Knud.

hvilken hvid svamp på fyr ? (Hej Torbjørn ,det lyder godtnok spændende.Der er et eks.mere,der er meget mindre,så det er intet pro)
Knud Aage Filt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#3 Kommentar postet d. 19-11-08 kl. 11:06. Emne: hvilken hvid svamp på fyr ?
Dine fotos ligner fotografierne af Antrodia heteromorpha i mycokey på en prik; jeg har sendt henvisningen på tråden videre til Jens H.

Flere oplysninger: Den hedder nu Grov Sejporesvamp (A. heteromorpha) og har status som moderat truet (EN) i den seneste rødliste; dit fund er vist no. 4 i Danmark (tidligere kendt fra Tisvilde Hegn, et gammelt fund fra Hornbæk; men såvidt jeg husker forekommer den også i Hårup Sande, hvor jeg dog ikke selv har set den). Nu kan vi så glæde os til den endelige bekræftelse.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 19-11-08 kl. 15:07. Emne: hvilken hvid svamp på fyr ?
Hej igen

Jeg har lige snakket med Morten Strandberg, en der kender dem begge, han siger at de er vanskelige at adskille uden mikroskop; men mener også at det sandsynligvis er den mere almindelige Skive-Sejporesvamp (Antrodia ramentacea), denne er dog stadig sjælden, med 6 stabile fund i DK, hvorfor den har rødlistestatus: Ikke truet (lc), hvis du høster det største eks. vil jeg gerne mikroskopere det.

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#5 Kommentar postet d. 19-11-08 kl. 15:28. Emne: hvilken hvid svamp på fyr ?
O.K. det lyder godt.Hvordan høster jeg?Lader den sidde på barken,tørrer den og sender i en alm.kuvert,pakket i køkkenrulle ? Til hvilken adresse?MVH.Knud.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#6 Kommentar postet d. 19-11-08 kl. 16:40. Emne: hvilken hvid svamp på fyr ?
Du skærer den af med en skarp kniv, så der kommer lidt træ med, og du behøver ikke tørre eksemplaret først, det gør jeg, ligesom jeg sørger for den bliver indrapporteret og bevaret.

Ja pak den ind i lidt køkkenrulle og send i en almindelig kuvert, det kan du godt da svampen er så lille.

Min adresse (står også under min profil)

Torbjørn Borgen

Sensommervej 142

8600 Silkeborg.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 19-11-08 kl. 16:55. Emne: hvilken hvid svamp på fyr ?
Tillykke med dit fund Knud Aage - så er du evigt fortabt til svampene! Har man først fundet noget sjældent går mykologien een i blodet. Du kan ligeså godt skrive x antal svampebøger på din juleønskeseddel!

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#8 Kommentar postet d. 20-11-08 kl. 08:26. Emne: hvilken hvid svamp på fyr ?
Hej Torbjørn,jeg vil få den sendt snarest,så er det spændende at se hvad det ender med.

Besvar | Kommentér

Knud Aage Filt
#9 Kommentar postet d. 20-11-08 kl. 08:33. Emne: hvilken hvid svamp på fyr ?
Tak for det Margarethe,det er jo et spændende område, med mange oplagte fotomodeller,med enestående tålmodighed.Bøgerne er skrevet på ønskelisten så må vi se.MVH.Knud..

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator