Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Agnete Juul
er der hvid ozonium (Læst 4884 gange) Postet d. 27-11-08 kl. 18:25
Denne er fotograferet i Vesterskoven for fjorten dage siden. Jeg besøgte den i mandags, og den har overlevet frosten. De andre, som er på en anden tråd, har det også fint. I tørret tilstand ændrer de sig heller ikke meget. Er det samme svamp?

Hilsen Agnete Juul

er der hvid ozonium (Denne er fotograferet i Vesterskoven for fjorten dage siden. Jeg besøgte den i mandags, og den har o)
Agnete Juul har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3183)
#1 Svar postet d. 27-11-08 kl. 18:28. Emne: er der hvid ozonium
Ja, det kan evt. være begyndende henfald.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#2 Svar postet d. 27-11-08 kl. 18:42. Emne: er der hvid ozonium
Det er jo umuligt at svare på hvilken svamp de kommer fra. Da man ikke engang er helt sikker på præcis hvad Ozonium er og hvilke svampe de tilhører, men ja Ozonium er det.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#3 Kommentar postet d. 27-11-08 kl. 19:30. Emne: er der hvid ozonium
Jeg tror nu mere på begyndelse Ole. Det er noget spændende noget, som jeg vil prøve at følge, hvis vinteren tillader det.

Hilsen Agnete.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 Kommentar postet d. 27-11-08 kl. 22:02. Emne: er der hvid ozonium
Ja, måske.

Ole

Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#5 Kommentar postet d. 27-11-08 kl. 23:20. Emne: er der hvid ozonium
Uanset hvilken svamp det er der danner ozonium (om det er blækhatte eller andre), så må denne struktur vel have en funktion.

Spørgsmålet er nu hvorfor laver svampen denne struktur/dannelse, den må vel være godt for noget, svampen laver den nok ikke "for sjov".

Har nogen en ide om hvad sådan noget ozonium gør godt for.??

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#6 Kommentar postet d. 28-11-08 kl. 05:02. Emne: er der hvid ozonium
Et godt spørgsmål Kim. Og jeg vil gerne vide, hvorfor den i det hele taget ikke kan være en selvstændig svamp?

Den er jo meget bastant og holdbar. Gror på grene med bark, og de stykker jeg har skåret af, har næsten ikke forandret sig i tørret tilstand. Især de røde fra første tråd er stadig stive som børster.

Hilsen Agnete Juul

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#7 Svar postet d. 28-11-08 kl. 08:14. Emne: er der hvid ozonium
Jeg synes også, det ligner et ozonium. Men tjek lige lugten:

- se linket HER

For Busket Fjerkølle ligner meget i form; men det er nu nok et ozonium.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#8 Kommentar postet d. 28-11-08 kl. 08:56. Emne: er der hvid ozonium
Ja, på et billede ligner de hinanden meget. Jeg tænkte ikke på nogen særlig lugt, men jeg mener bestemt, den sad på en ret tyk gren, der ligger tilbage, efter der har ligget en masse fældede granstammer. Jeg må jo nok tage turen derud igen. Det er godt nok en ret lang tur, men det er jo sundt.

Tak for interressen.

Hilsen Agnete

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#9 Kommentar postet d. 28-11-08 kl. 09:45. Emne: er der hvid ozonium
Der er 8920 opslag på Google, så skulle juleferien falde lidt lang, er her til nogle timer.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator