Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Rasmussen
artsbestemmelse (Læst 687 gange) Postet d. 29-11-08 kl. 08:29
Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med, at bestemme denne,ja jeg må skrive DENNE, da jeg ikke aner i hvilken kategori jeg skal lede efter den.

Den er set i Mols bjerge den 23-06-08 ved Agri bavnehøj.

Venligst

Ole R

artsbestemmelse (Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig med, at bestemme denne,ja jeg må skrive DENNE, da jeg ikke aner)
Ole Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (650 x 479)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen

Svaraktivitet:

(13)
#1 Svar postet d. 29-11-08 kl. 08:41. Emne: artsbestemmelse
Jeg er ikke ekspert, men jeg har selv haft noget, der lignede, og det viste sig at være en skovkakerlak. - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Rasmussen
#2 Kommentar postet d. 29-11-08 kl. 09:54. Emne: artsbestemmelse
Hej Gerner

Tak for din interesse og der kan vist ikke herske tvivl om, at det er den rette bestemmelse , men jeg lader den stå lidt endnu for at se, om der er andre der kan bekræfter det.

Venligst

Ole R

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#3 Kommentar postet d. 29-11-08 kl. 10:03. Emne: artsbestemmelse
Jep, det er som foreslået en hun af Skovkakerlak. Hunnerne af den har noget længere vinger end hunnerne af vores to andre små, vildtlevende kakerlakarter. Hannerne har generelt endnu længere vinger og nymferne kortere.

mvh MH

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#4 Kommentar postet d. 29-11-08 kl. 10:23. Emne: artsbestemmelse
- kan lige tilføje, at vores to Ectobius-arter (E. lapponicus (=Skovkakerlak) og E. lapponicus) faktisk ret jævnligt forveksles.

E. sylvestris har imidlertid en stor og samtidigt skarpt afgrænset sortbrun plet på pronotum (oversiden af forbrystet, dvs mellem hoved og vinger). Også lapponicus kan have en forholdsvis stor, mørk plet her, men i så fald er den ret uskarpt afgrænset.

mvh MH

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#5 Kommentar postet d. 29-11-08 kl. 10:25. Emne: artsbestemmelse
- mente selvfølgelig "og E. sylvestris)"

Besvar | Kommentér

Ole Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 29-11-08 kl. 11:21. Emne: artsbestemmelse
Hej Mogens

Tak for din bekræftelse og uddybende beskrivelse . Jeg tror ikke jeg en anden gang vil være i tvivl, hvis jeg ser dyret igen.

Venligst

Ole R

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator