Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Krogh
Hvilken poresvamp? (Læst 644 gange) Postet d. 07-12-08 kl. 14:57
Denne poresvamp gror på en gammel pil i Volsted Plantage og er set i dag. Den er mest tiltrykt til grenen, men har også hatdannelse.

Er der nogen, der har et bud på den?

Mvh

Peter

Hvilken poresvamp? (Denne poresvamp gror på en gammel pil i Volsted Plantage og er set i dag. Den er mest tiltrykt til g)
Foto: Peter Krogh
Besvar | Kommentér

Peter Krogh
#1 Kommentar postet d. 07-12-08 kl. 14:57. Emne: Hvilken poresvamp?
Underside tættere på.

Hvilken poresvamp? (Underside tættere på.)
Besvar | Kommentér

Peter Krogh
#2 Kommentar postet d. 07-12-08 kl. 14:58. Emne: Hvilken poresvamp?
Overside af en hat.

Hvilken poresvamp? (Overside af en hat.)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 08-12-08 kl. 08:54. Emne: Hvilken poresvamp?
Jeg tænkte lidt på Grågul Sodporesvamp Peter, men den er meget lidt hatdannende, og porerne er store og uregelmæssige, så det tror jeg ikke på alligevel. Det kan heller ikke være Poppelporesvamp, der har meget fine poremundinger.

Mon den er gammel og angrebet?

Hvis ikke, så er det i alle tilfælde nødvendigt med flere oplysninger: Konsistens, lugt, evt. smag, kødets farve, og evt. farvereaktioner ved tryk på overflade, kød eller porelag.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 08-12-08 kl. 09:43. Emne: Hvilken poresvamp?
Jeg synes, at den ser både gammel og angrebet ud, jeg giver Torbjørn helt ret.

De to små i forgrunden må være Huesvamp sp.

Besvar | Kommentér

Peter Krogh
#5 Kommentar postet d. 08-12-08 kl. 19:26. Emne: Hvilken poresvamp?
Jeg har også overvejet om det kunne være en angrebet svamp. Da den blev set i nærheden af den anden Grågul sodporesvamp jeg så, er tanken om en gammel angrebet svamp af slagsen jo nærliggende, som Torbjørn er inde på. Jeg har ikke yderligere oplysninger om lugt, smag osv., så den kommer på ukendtlisten.

Mvh

Peter

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#6 Kommentar postet d. 08-12-08 kl. 21:29. Emne: Hvilken poresvamp?
sodporesvampe, starter ind i mellem lidt sært på denne måde. (især hvis de sidder i nogle lidt sjove vinkler. Jeg tror vi har fat i en sodporesvamp, både på grund af genskindet i porerene og den uldne rand, kombineret med hatfarven. Igen følg den lidt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator