Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Lædersvamp? (Læst 1563 gange) Postet d. 10-12-08 kl. 15:46
Den vokser på veddet af en gammel afsavet ahornstamme. Dufter svagt af svamp/skovbund plus noget mere ubestemmeligt for mig. Smager svagt af svamp, ikke ubehageligt men med en bitter eftersmag. Ikke svær at få af, men jeg tror den har taget lidt træ med. Sej fornemmelse, men ikke svær at få fra hinanden.

Jeg landede umiddelbart på måske Rynket lædersvamp, men den bløder ikke, og når jeg trykker på den kommer der klar saft/vand ud. Hele billedet er ca. 4 cm. bredt. I dag, Buskhede.

Mvh. Erik

Lædersvamp? (Den vokser på veddet af en gammel  afsavet ahornstamme. Dufter svagt af svamp/skovbund plus noget me)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 17:35. Emne: Lædersvamp?
Synes det ser ud som om den har "folder" på hele overfladen. Er det korrekt?

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#2 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 17:49. Emne: Lædersvamp?
Hej Michael,

Jeg er lidt i tvivl om hvad hele overfladen vil sige.

Men her er et større billede af et lille udsnit af højre side af det oprindelige billede. Det ser temmelig foldet ud, hvis det er det du mener.

Mvh. Erik

Lædersvamp? (Hej Michael,

Jeg er lidt i tvivl om hvad hele overfladen vil sige.
Men her er et større billede )
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 18:10. Emne: Lædersvamp?
Jo det var præcis det jeg mente.

Det ligner jo en blanding af adskillige ting. Den her skal jeg lige tænke over. Kan være de andre kan komme på den før da.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 19:28. Emne: Lædersvamp?
Erik, hvorfor viser du svampen liggende - det er lidt forvirrende, da det noget foldede ikke er overfladen men undersiden. Overfladen ser noget filtet ud, eller hva´?

Det er rart at få alt det dér på plads når man skal liste arten ud.

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#5 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 19:54. Emne: Lædersvamp?
Hej Margaretha,

Det her ér altså oversiden, i den forstand at det vender udaf mod lyset. Undersiden sidder klæbet fast til træet. Jeg må dog sige at nogen kan have flyttet på stammen , men ikke det sidste årstid eller 2. Den er for øvrigt meget tynd.

Her er et billede af en anden lidt mindre gruppe på samme stamme, hvor jeg har taget det fra siden, så man kan se lidt af den hævede kant "nedefra".

Mvh. Erik

Lædersvamp? (Hej Margaretha,

Det her ér altså oversiden, i den forstand at det vender udaf mod lyset. Undersid)
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#6 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 20:26. Emne: Lædersvamp?
Den er altså mystisk den der. Det eneste der laver folder samtidig med at den kan være temmelig hat-resupinate, jeg kan komme i tanke om er Ægte hussvamp, men den er kun fundet indendørs her i DK. Og ligner heller ikke fantastisk. Meget underlig, men også meget interessant.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 20:29. Emne: Lædersvamp?
Det kan da godt være, at du har fotograferet nedefra, Erik, men det er altså overfladen vi ser på dit sidste billede.

Det er en svamp jeg skal spekulere lidt over, det falder ikke umiddelbart i hak. Den ser dog ret gammel ud, hvad har du vurderet den til, altså aldersmæssigt?

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#8 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 20:29. Emne: Lædersvamp?
Jeg har en ide om at det godt kunne være læderåresvamp p.g.a. de folder der er på undersiden. I Danmarks svampe kan de også være lyst okkerbrunlige.

Jeg har haft en meget besværlig svamp engang, som jeg også er kommet frem til, kunne være den.

Det kan jo være at den er meget variabel.

Kun et forslag til overvejelse.

- se linket HER

- se linket HER)

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 Kommentar postet d. 10-12-08 kl. 20:29. Emne: Lædersvamp?
Det kan da godt være, at du har fotograferet nedefra, Erik, men det er altså overfladen vi ser på dit sidste billede.

Det er en svamp jeg skal spekulere lidt over, det falder ikke umiddelbart i hak. Den ser dog ret gammel ud, hvad har du vurderet den til, altså aldersmæssigt?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator