Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. december 2008

Med nisseskægget i postkassen!

Jeg læste en tråd om nisseskæg. Den var vældig interessant. Da jeg aldrig har set sådan noget, blev jeg selvfølgelig ret nysgerrig og tænkte, at jeg da vel også måtte kunne finde det et eller andet sted.

Desværre er der ikke rigtig noget bøgeskov her i nærheden, så det var jo ikke alt for løfterigt. Men i middagspausen gik jeg alligevel udenfor.

Der er noget fyrretræsbevoksning, som der for nylig er blevet tyndet ud i, så der var ikke gamle, afkastede grene. I læbæltet ved siden af lå der ganske vist nogle gamle grene på jorden, men stadigvæk fra fyr og gran.

Så gik jeg nedad mod en nærliggende bæk og ind på naboens mark, hvor der går heste, og hvor jeg af og til i sommer har fotograferet lidt sommerfugle og sådan.

Henne for enden af den mark og grænsende ned til bækken, stod et ellekrat, som jeg satte mig for at kigge nærmere på. Og hvad så jeg? Nisseskæg! Det var på enkelte grene (4-5 stykker) inden for ca. 10 meter fra hinanden, grene på træerne eller en gren på jorden.

Fint, tænkte jeg, det må jeg have fotograferet. Altså tilbage til bilen for at hente kameraet, som jeg så ladede med min makro. På vej hen ad en grusvej mod marken tændte jeg kameraet for lige at indstille lukkertid mv. Og hvad så jeg så? Advarselsblink i søgeren, der sagde: For lidt strøm på batteriet!!!

Nå, nu skal man jo ikke være rådvild, så jeg ræsonnerede: Ja, ja, det er jo også koldt i bilen, så man kunne vel malke et par dråber strøm ud af batteriet, hvis man nu lige tog det i lommen og varmede det op til kropsvarme. Som sagt, så gjort.

Med risiko for at få forfrysninger i ikke nærmere specificerede legemsdele i bukselommens nærhed, tog jeg batteriet ud og stak det i lommen! Og så videre ned til ellekrattet ved bækken.

Vel ankommet der satte jeg batteriet i igen og rettede kameraet ind mod et ualmindlig velegnet motiv - solen var i mellemtiden kommet frem og kunne lige kaste sine stråler på motivet, som fremstod i et helt eventyragtigt lys!

Men, men, men: Batteriet var ikke i stand til at give så meget som en enkelt puls fra sig, så jeg kunne trykke af og få taget bare ét billede! Laderen? Ligger hjemme! Men så reservekameraet, mit D200, da - det kan jo i det mindste fungere med almindelige batterier?? Jo, i fotorygsækken. Og fotorygsækken? Hjemme!

Og så er det, man føler at stå med nisseskægget i postkassen!

Men nu er det jo altså, at man ikke skal være rådvild. Efter at have siddet lidt inde ved skrivebordet igen, og efter at den umiddelbare - og vel ret forståelige - ærgrelse havde fortaget sig, indfinder efter- og omtanken sig: Der er da kamera i min mobiltelefon!!! Altså: Ud igen!

Jo, skægget var der stadig! Og selv om det hverken er spejlrefleks eller makroobjektiv eller noget i den retning, og selv om kameraet kun har 2 Megapixel, så kan det dog tage julenisseskægsdokumentationsfotos. Og de følger så her. :-)

MVH

Kristian



Foto: Kristian Borum

De senest indberettede arter i Naturbasen: